Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer

Informasjonsteknologi brukes i stadig større grad, også i helsevesenet, og behovet for kompetanse innen helseadministrasjon er stort. Dette studiet egner seg godt for deg som jobber som helsesekretær, tannhelsesekretær eller saksbehandler i primær- og spesialisthelsetjenesten. Du vil få bred og etterspurt kompetanse som gir deg mange muligheter på arbeidsmarkedet.


Helseadministrasjonsstudiet legger vekt på økt kunnskap i personaladministrasjon, økonomistyring og kjennskap til regnskapsrutiner. Studentene skal også kjenne til gjeldende lover og forskrifter i helse-, sosial- og oppvekstsektoren. Du får økte ferdigheter i konfliktløsning, i kommunikasjon generelt og i veiledning av kollegaer, pasienter og pårørende.

Studiet gir deg økt kompetanse til å utføre administrative oppgaver, planlegge, organisere og iverksette tiltak i tråd med organisasjonens behov.

Neste oppstart: Høst 2024

NB! Det er kun tilgang til studieplan for oppstart høsten 2023. Studieplan for høsten 2024 er under oppdatering. Endringer kan derfor forekomme. Ny studieplan blir publisert i løpet av våren 2024. 
 

Oppbygging og arbeidsformer

Studiet har stedbasert samling en fast dag i uken. Det er bygd opp med en kombinasjon av klasseromsundervisning, gruppearbeid og prosjektarbeid, veiledning og refleksjon over praktiske erfaringer. I tillegg inneholder studiet emne praksis som skal gjennomføres på relevant praksisplass. Praksis kan gjennomføres som ordinær praksis, hvor Fagskolen i Viken fremskaffer praksisplass eller som praksis på egen arbeidsplass dersom arbeidsoppgavene er relevante for videreutdannelsen.

Studiet består av tre hovedemner i tillegg til praksis og hovedprosjekt:

1.    Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene
2.    Kommunikasjon, kundebehandling og saksbehandling
3.    Organisering, kvalitetssikring og finansiering
4.    Praksis
5.    Hovedprosjekt

Kompetanse og jobbmuligheter

Studiet gir deg tittelen fagarbeider med fagskolegrad og du vil finne de fleste jobber som saksbehandler innenfor kontor og adm. på sykehus, NAV, private helsetilbydere og legesenter, kommunale helsehus, hjemmebaserte tjenester, helsestasjoner for barn og unge, eldre, gravide, innvandrere, rus og psykiatri, kommunal virksomhet som arkiv, lønn/personal og utdanningsinstitusjoner.

Informasjon med forbehold om endringer.

Opptakskrav

Les om opptakskravene til fagskoleutdanning på Samordna opptak ››

a) Relevant fagbrev, eller
b) Relevant treårig yrkesfaglig opplæring, eller 
c) Generell studiekompetanse, jf. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring nivå 4 med autorisasjon som helsearbeider (sykepleier, vernepleier).
d) Søkere som ikke fyller kravene a, b eller c, og som har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagbrev etter opptaksfristen, kan tildeles plass med vilkår om bestått prøve i løpet av første semester. Legg ved lærekontrakten ved søknaden i Samordna opptak, som dokumentasjon på at du skal avlegge fagprøven til høsten.

Dette studiet krever politiattest. Etter du har fått studieplass og takket ja til studieplassen, må du søke politiattest.

Les mer om opptakskravene i studieplanen.

Godkjente fagbrev

  • Helsearbeiderfaget 
  • Kontor- og administrasjonsfaget
  • Resepsjonsfaget
  • Service- og administrasjonsfaget

Relevant yrkesfaglig opplæring

  • Helsesekretær
  • Tannhelsesekretær

Studiekostnader

Studier ved Fagskolen i Viken er offentlig finansiert. Les mer om studiekostnader

De aller fleste studier hos oss gir rett til lån og stipend i Lånekassen. Les mer om lån og stipend. 

Tilleggsinfo

Undervisning: Studiet har 80% tilstedeværelse i hvert emne. Dette gjelder fysiske samlinger på skolen. 

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Praksis har egne retningslinjer for obligatorisk tilstedeværelsestid. Denne informasjonen finner du i studieplanen.