Helsefag

Arbeid med sårbare barn og unge

Videreutdanningen gir spisskompetanse innen arbeid med barn og unge med langvarige og sammensatte behov grunnet somatisk sykdom, psykiske lidelser, nedsatt fysisk funksjonsevne eller psykisk utviklingshemming.

Avansert prehospital kompetanse

Nyhet for ambulansefagarbeidere! Dette studiet er unikt fordi det gir 90 studiepoeng, som er på utdanningsnivå 5.2 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Barsel og barnepleie

Helsedirektoratet ga i 2014 føringer som skal bidra til en faglig forsvarlig barselomsorg, uansett om mor og barn er hjemme eller på sykehus. Med mer differensiert og spesialisert fødselsomsorg og brukere som stiller krav til kvalitet og medbestemmelse, stilles det store krav til yrkesutøveren.

Demens og alderspsykiatri

Levealderen øker i Norge, og forekomsten av demens øker tilsvarende. Blant folk over 90 år har hele 35 % demens. Funksjonsevnen nedsettes kraftig, og noen utvikler også personlighetsforandringer. Andre psykiske lidelser blant eldre må også håndteres i lys av aldring.

Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer

Informasjonsteknologi brukes i stadig større grad, også i helsevesenet, og behovet for kompetanse innen helseadministrasjon er stort. Dette studiet egner seg godt for deg som jobber som helsesekretær, tannhelsesekretær eller saksbehandler i primær- og spesialisthelsetjenesten. Du vil få bred og etterspurt kompetanse som gir deg mange muligheter på arbeidsmarkedet.

Helsetjenester til sårbare eldre

I dette studiet får helsefagarbeidere dekket de viktigste områdene innenfor eldreomsorgen gjennom emner som er overkommelig å gjennomføre i en hektisk hverdag og familieliv.

Intensivpleie

Intensivpleie er et viktig bidrag for å imøtekomme helsetjenestens behov for å heve kompetansen til helsefagarbeidere slik at de kan være delaktig i intensivpleie og overvåkning av voksne pasienter.

Kirurgisk virksomhet

En helsefagarbeider med videreutdanning innen kirurgisk virksomhet vil kunne bidra på et høyere faglig nivå innen behandlingen av kirurgiske pasienter. Dette studiet gir økt kompetanse innen smittevern, kirurgiske instrumenter, sårpleie og det kirurgiske pasientforløpet. Studiet er utviklet for fremtidens helsenorge!

Logistikk og service i helsetjenesten

I framtidens helsevesen blir rett kompetanse på rett plass en stor utfordring. For å nå målene for kvalitet og pasientsikkerhet er det behov for dyktige fagfolk og helsesektoren har et stort behov for medarbeidere med kompetanse innen Logistikk og service. En fagskoleutdanning i Logistikk og service i helsetjenesten vil bidra til å dekke en mangel på formell kompetanse innen området.

Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming

Brukere av omsorgstjenester skal klare seg mest mulig selv, det gjelder også utviklingshemmede. Studiet er utviklet for å møte et økende kompetansebehov og sikre stabil bemanning på alle arenaer som for eksempel omsorgsbolig, skoler, barnehager og dagsenter, der du kan møte mennesker med utviklingshemming.

Medisinsk virksomhet

Dette studiet vil bidra til å styrke den medisinske oppfølging av voksne og eldre syke pasienter, og sikre helhetlige, koordinerte og trygge helsetjenester til pasienter og deres pårørende.

Psykisk helsearbeid og rusarbeid

Helsesektoren trenger flere medarbeidere med kompetanse innen psykisk helse og rus, fordi stadig flere personer i alle aldre har sammensatte lidelser. Det er viktig at brukeren blir møtt av en helhetlig helsetjeneste, og dette studiet vil gjøre deg bedre i stand til å møte samhandlingsreformens krav om å forebygge, behandle og samhandle bedre.