Studiekostnad

Våre studietilbud er offentlig finansiert. Skolemateriell som bøker, kalkulator, pc, kopiering, osv. må du dekke selv. I tillegg må du betale en årlig studieavgift.
pengegrisen

Utdanninger ved Fagskolen i Viken er offentlig finansiert gjennom våre eiere Akershus-, Buskerud,- og Østfold fylkeskommune.

Skolemateriell som bøker, kalkulator, pc, kopiering, osv. må du dekke selv. I tillegg må du betale en årlig studieavgift, se tabell under. De aller fleste utdanningene hos oss gir rett til lån og stipend i Lånekassen.

Alle våre studier er akkreditert iht. fagskoletilsynsforskriften kap. 2 enten av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) eller av styret ved Fagskolen i Viken som har fullmakt til å godkjenne utdanningene innen fagområdene helse og teknisk.

For studenter med oppstart høsten 2024 gjelder følgende priser:

StudietypePris
Heltid/Deltid/Nett – studiesteder med samskipnad1700,- i året (Studieavgift)
Heltid/Deltid/Nett – studiesteder uten samskipnad850,- i året (Studieavgift)

Studieavgiften finansierer blant annet studentenes velferdstilbud og medlemskap i organisasjonen for Norske fagskolestudenter (ONF).

Du kan lese mer om betalingsforpliktelser her ››

Studiesteder med medlemskap i samskipnad

• Studiested Fredrikstad
  • Studiested Kongsberg
  • Studiested Geilo
  • Studiested Indre Østfold

• Tapt adgangskort og nytt kort: 250,-
  • Dersom vitnemålet ditt er tapt for godt, kan du søke om å få nytt vitnemål. Duplikat av vitnemål / kompetansebevis: 1 000,-
  • NY! Eksamen ved annet studiested: 2 000,-
  • Eksamensavgift ved forbedringseksamen: 4 000,-
  • Eksamensavgift ved konteeksamen/ utsatt eksamen*: 4 000,- (gjelder fra neste skoleår 24/25)
    • Utsatt eksamen, 1 eksamensforsøk, gratis
    • Utsatt eksamen, 2 eksamensforsøk, eksamensavgift
    • Konteeksamen: 2 eksamensforsøk , gratis
    • Konteeksamen: 3 eksamensforsøk, eksamensavgift
    • Forbedringseksamen: eksamensavgift

Som student ved Fagskolen i Viken har du rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.

Finn ut mer om lån og stipend ››