Grønn kompetanse til et grønt arbeidsmarked

Fagskolen i Viken er en del av prosjektet Grønn kompetanse til et grønt arbeidsmarked. Prosjektet har som mål å avdekke kompetansebehovet i det grønne skiftet, og møte samfunnets behov med nye fagutdanninger.

Om prosjektet

For å møte samfunnets behov for økt kompetanse i det grønne skiftet, er vi nødt til å sikre spesialisert STEM-kompetanse. STEM er en samlebetegnelse for utdanningsområdene Science, Technology, Engineering og Math. STEM-kompetanse og fagskoleutdanning får en sentral rolle i å fylle det økende behovet for oppdatert fagkompetanse i årene som kommer.

Det er en stor oppgave å avdekke kompetansekravet det grønne skiftet stiller til utdannelse og arbeidsliv. Og ikke minst bruke denne innsikten for å lage utdanningsløp som møter behovet. En slik prosess krever sterkt partnerskap mellom virksomheter, utdanningsinstitusjoner og myndigheter.

Prosjektet varer fra 1. januar 2024 til 30. juni 2026.

Les mer om prosjektet og aktivitenene som gjennomføres (dansk): https://www.ru.rm.dk/uddannelse/projekter/groenne-kompetencer-til-et-groent-arbejdsmarked

Grønn kompetanse til et grønt arbeidsmarked er et Interreg ØKS-prosjekt. Prosjektets partnere er:

• Interreg ØKS
  • Region Midtjylland