Senter for erfaringsbasert læring

Senter for erfaringsbasert læring (SEL) er et av to sentre i Norge som er tildelt rollen som Senter for høyere yrkesfaglig utdanning. Senteret skal være en ressurs for hele fagskolesektoren.

Senter for erfaringsbasert læring skal være landets mest anerkjente kapasitet på høyere yrkesfaglig utdanning og bidra til banebrytende utvikling av sektoren.

 

Senter for fremragende høyere yrkesfaglig utdanning

 

Det skal ta initiativ til, og bidra til innovasjon, og etableringen av en unik pedagogisk plattform for sektoren. Dette skal gjøres ved å aktivt involvere studenter, arbeidslivsrepresentanter, lærere, ledere og øvrige ansatte innenfor høyere yrkesfaglig utdanning.

Det overordnede målet med senterordningen er å heve statusen til høyere yrkesfaglig utdanning og stimulere til utvikling av fremragende kvalitet i utdanningene. Senterordningen skal gi fremragende fagskoler ressurser til å jobbe langsiktig med kvalitetsutvikling og innovasjon i høyere yrkesfaglig utdanning.

Ordningen skal også stimulere til økt samarbeid mellom fagskoler, mellom ulike utdanningsnivå, og styrket samarbeid med arbeidslivet.

 

Gå til nettsiden Senter for erfaringsbasert læring

Om Senter for erfaringsbasert læring

  • Et av to sentre i Norge som er tildelt rollen som Senter for fremragende høyere yrkesfaglig utdanning
  • Etablert januar 2023 med støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
  • Gjør kunnskap om sektorens fagligpedagogiske virksomhet tilgjengelig
  • Gir råd og støtte til ansatte i sektoren
  • Tilbyr etter- og videreutdanningstilbud for de ansatte i sektoren
  • Stimulerer til økt samarbeid og involvering mellom fagskoler og arbeidslivet

Senterets samarbeidspartnere

Våre samarbeidspartnere er en viktig forutsetning for sektoren og SEL sin utvikling. Vi er stolte av å ha med oss disse ressursene på laget.

Visjon og mål

Senter for Erfaringsbasert Læring skal være en anerkjent kapasitet på høyere yrkesfaglig utdanning og en innovativ aktør til banebrytende og bærekraftig utvikling av en utdanningssektor som arbeidslivet etterspør.

Visjonen skal nås ved å;

  • Sikre faktabasert kunnskap om sektorens fagligpedagogiske virksomhet
  • Gi retningsgivende råd, og gjennomføre retningsgivende aktiviteter og målrettet kommunikasjon som sikrer en felles oppfatning av HYUs samfunnsoppdrag
  • Samarbeide aktivt med NOKUT og andre for å sikre kvalitetsutvikling og etablering aven ordning for institusjonsakkreditering innen HYU
  • Utvikle og tilby etter-og videreutdanningstilbud for de ansatte i sektoren som fører til kvalitets-og skoleutvikling
  • Utvikle og utteste modeller for områder som samarbeid med arbeidslivet, studentmedvirkning, organisering og drift avfleksible desentralisertehybride studieløp

Organisering av Senter for erfaringsbasert læring

Styringsgruppe 
Senter for Erfaringsbasert Lærings ledes av en senterleder som rapporterer til en styringsgruppe bestående av en representant for hver partner, en studentrepresentant fra FiV og en representant fra Kvalitetsutvalget ved FiV. Styringsgruppen ledes av rektor ved Fagskolen i Viken og har møter hvert kvartal. 

Referansegruppe 
Senteret har en referansegruppe som skal sikre representasjon og forankring i bredden av HYU sektoren. Referansegruppen skal bestå av en representant fra hver assosiert partner, og en studentrepresentant fra hver av fagskolene som er med i denne kategorien. Referansegruppen ledes av senterleder. 

Ledelse og drift av senteret 
Senterleder er daglig leder for bærekraftig drift av senteret og ansvarlig for planlegging, iverksetting, gjennomføring og evaluering av senterets planlagte aktiviteter og prosjekter i samarbeid med senterkoordinator og kommunikasjonsansvarlig. For å ivareta senterets integrasjon i vertsinstitusjonen og et tett grensesnitt med ledelse og driftsorganisasjonen til Fagskolen i Viken, er senterets faste ansatte i delte stillinger med Fagskolen i Viken. I tillegg skal det ved behov engasjeres ytterligere ressurser til ledelse og gjennomføring av aktiviteter og prosjekter. 

Senterlederen har økonomisk ansvar for driften, personalansvar for senterets faste og midlertidig ansatte, samt redaktøransvar for senterets kommunikasjonsplattform.  

Senterkoordinator bidrar senterets administrative drift og bidra til støtte og oppfølging av økonomistyring og senterets aktiviteter og prosjekter. 

Kommunikasjonsansvarlig bidrar til utvikling og implementering av en kommunikasjonsstrategi for senteret, samt drift og forvaltning av senterets kommunikasjonskanaler