Søk fagskoleutdanning innen helsefag nær deg
Dyktige faglærere med lang yrkeserfaring
Våre erfarne faglærere har med seg en lang og omfattende yrkeserfaring som gjør at de kjenner godt til utfordringene du møter i din arbeidshverdag. Deres kunnskap er derfor er ikke bare teoretisk, men hentet fra praktisk erfaring og en forståelse av virkelighetens krav. De vet nøyaktig hva som kreves for å veilede deg gjennom studiene og gi deg den nødvendige motivasjonen og kunnskapen som vil forbedre din arbeidshverdag.
Du kan være sikker på at du er i de beste hender, og at vårt mål er å hjelpe deg å oppnå dine mål – å lykkes med studiene. Bli bedre kjent med våre studier, lærere og studentene under.
Anne Grethe Skjelbred
Faglærer Demens og alderspsykiatri
– Demens og alderspsykiatri er et viktig fagområde innen helsetjenesten. Det er en økende forekomst av demens i Norge, og mange eldre lever også i dag med en psykisk lidelse. Det innebærer at helsefagarbeideren ofte vil møte denne pasientgruppen i sitt arbeide innen helsetjenesten. Studiet «Demens og alderspsykiatri» kan bidra til å heve kunnskapsnivået, og gi helsepersonell de verktøyene de trenger for å gi best mulig omsorg og behandling i møte med pasienter og deres pårørende. Kunnskap og forståelse for hva en demenssykdom og psykisk lidelse kan innebære for de som er rammet er essensielt for å kunne yte god omsorg og behandling, samt tilrettelegge for å bedre hverdagen slik at den eldre får oppleve muligheten til å kunne få et godt liv til tross for sykdom.
– Jeg har siden 2013 jobbet som faglærer innen helse. Jeg brenner for faget og det å få være med å bidra til kompetanseutvikling hos studentene. Flere av studentene jeg møter har mye erfaring og kompetanse som helsefagarbeider. Det å møte motiverte og engasjerte studenter som ønsker ytterligere kompetanseutvikling innen helse, og få være med på å se hvordan de utvikler seg både faglig og personlig gjennom utdanningsløpet er både motiverende og inspirerende.
Hilde Lunde Bjøkeng
Faglærer Helsetjenester til sårbare eldre
– Det som inspirerer meg i min jobb som faglærer er å få følge studentene på deres reise gjennom studieløpet, for det er jo nettopp det de har; en reise. Det å legge til rette for deres læring, få studenten til å se sammenhenger og oppleve mestring synes jeg er utrolig flott og givende. Gjennom studiet «Helsetjenester til sårbare eldre» tar studenten utgangspunkt i sine unike erfaringer de har fra før, og fordyper seg videre i de fagspesifikke relevante emnene. Dette gir de økt kompetanse som gjør de bedre «rustet» til å være med å observere og vurdere den eldre pasienten, samt delta aktivt i planleggingen, organiseringen og iverksetting av tiltak.
– Hvis jeg skal gi et råd til helsefagarbeidere som vurderer å søke studiet, vil jeg si; SØK! Det er artig å få ny kunnskap. Forhåpentligvis vil du etter endt studie oppleve en mer meningsfull arbeidshverdag hvor du med din nye og oppdaterte kunnskap får en mer tydelig stemme inn i pasientoppfølgingen. Dette er bra for både pasienten, pårørende og dine kolleger.
Marianne Riis
Faglærer Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
– I min jobb som faglærer blir jeg så utrolig inspirert av studentene, det sitter så mye erfaringer i klasserommet som vi deler slik at vi kan bistå våre brukere med kunnskap og god kompetanse. Det gir trygghet i jobben vår å få mer kunnskap og drøfte både muligheter og utfordringer med hverandre. Du som helsefagarbeider har et enormt ansvar og makt i dine hender overfor sårbare som trenger deg. Din kunnskap er verdifull!
Kristin Hagaseth Mydske
Faglærer Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
– Det er inspirerende og motiverende å kunne være med å bidra til at voksne med mange års arbeidserfaring får oppdatert og utviklet sin faglige kompetanse, både gjennom teoretisk kunnskap, men også gjennom ferdighetstrening. I tillegg ser jeg også en personlig utvikling i løpet av studiet. Det er også utrolig hyggelig å erfare at våre studenter får økt motivasjon og tilbud om nye stillinger og arbeidsoppgaver innen helsevesenet.
– I dette studiet fordyper man seg innen områdene akutt forverring, kroniske sykdommer, demens, smittevern/hygiene, hverdagsrehabilitering/hverdagsmestring og velferdsteknologi. Til sammen gir dette deg økt kunnskap og trygghet for deg for helsepersonell, men også for de pasientene/brukere og pårørende du møter i arbeidshverdagen din.
– Ta mot til deg og søk videreutdanning! Utdannelse øker kompetansen din, og du blir mer sikker i møte med pasienter/brukerne/pårørende, men også i forhold til kollegaer. Du kan være med på å gjøre en forskjell!
Christian Grundekjøn
Faglærer Arbeid med sårbare barn og unge
– Det som er mest givende og engasjerende i jobben som faglærer er dialogen og samspillet med studentene. På «Arbeid med sårbare barn og unge» møter du medstudenter fra mange ulike arenaer som avlastningstiltak, barnebolig, barnehage, skole, SFO, fritidsklubb med flere. Sammen med det faglige innholdet på de ulike modulene 1-6, vil erfaringer fra faglærer og medstudenter gi deg nye perspektiver og økt kompetanse. Det kan være nyttig, enten du ønsker å styrke kompetansen på nåværende arbeidsplass eller ønsker å jobbe på en annen arena i fremtiden.
– Det sitter mye ulik erfaring i klasserommet som vi deler slik at vi kan bistå våre målgrupper med en økende kompetanse. Det gir trygghet i jobben vår å få mer kunnskap og drøfte både muligheter og utfordringer med hverandre. Du som fagperson har et stort ansvar og samtidig en unik mulighet til å utgjøre en forskjell overfor sårbare barn og unge som trenger deg.
– Flertallet av studentene velger å ta hele det to-årige løpet med alle moduler, men du har også muligheten til å velge deg ut en eller flere moduler som du synes virker spesielt interessante.
Marie Therese Odsbu
Faglærer Psykisk helsearbeid og rusarbeid
– Jeg har jobbet som faglærer siden 2008 og i kliniskarbeid siden 1996. Har møtt mange spennende og interessante mennesker, fagpersoner og studenter på min vei i yrkeslivet. Jeg er opptatt av og brenner for kompetanseutvikling i fagfeltet. Derfor ser jeg på kunnskap som en ferskvare. Det å knytte teoretisk kunnskap sammen med praksiskompetanse er viktig.
Studiet Psykisk helsearbeid og rusarbeid er et samfunnsaktuelt arbeidsområde både i helse og oppveksttjenesten. Denne utdanningen vil gi grunnlag for flere meningsfulle arbeidsoppgaver og studentene vil oppleve større mestring i sitt arbeid. Studiet er tverrfaglig, slik som praksisfeltet. Det passer til de som har fagbrev som ambulanse, barn og ungdom eller helsefagarbeider.
– Flere av mine studenter har også bachelorgrad innen helse og sosialfag, men ønsker en praksisnær videreutdanning innen psykisk helse og rusarbeid. Flere av studentene som søker studiet har allerede lang praksiserfaring innen feltet, men ønsker oppdatering og mer faglig påfyll. Andre ønsker å omskolere seg innen helsevesenet fra somatikk til psykiatri, men begge kunnskapsområdene er viktige innen psykisk helse og rusarbeid.
Utdanningene arbeidslivet etterspør
Gjennom vårt nære samarbeid med helse- og omsorgsektoren sikrer vi at utdanningene er kvalitetssikret og tilpasset arbeidsgivernes behov. Dette sikrer at våre studenter får den kunnskapen arbeidslivet faktisk etterspør.
Du blir sett
Fagskolen i Viken har undervisning i mindre klasser. Det gjør at du blir godt kjent med faglærere og dine medstudenter og at du får tett oppfølging gjennom studiene.
Det nyeste utstyret
Vi har topp moderne høyteknologisk medisinsk utstyr til ferdighetstrening i vårt simulering og ferdighetssenter for helse- og oppvekstutdanninger (SIMsenter). Det gjør at du får trent på å simulere virkelighetsnære situasjoner i trygge omgivelser.
Dette forteller studentene våre om deres studiehverdag.
Vi har 14 helseutdanninger du kan velge blant ved Fagskolen i Viken. Her får du et lite innblikk av studiene gjennom noen av våre studenter.
Demens og alderspsykiatri
Cecilie Magnæs Myhrvold (47)
Jeg jobber til daglig på et dagsenter tilknyttet «Inn på tunet», som er tilrettelagte velferdstjenester på ulike gårdsbruk. Der jobber jeg blant annet med personer som er rammet av demens.
– Vi så et tydelig behov for mer faglig påfyll. Vi trengte rett og slett å heve kompetansen. Det har vært viktig både for meg og arbeidsplassen å få inn spisskompetanse knyttet til pasientgruppen vi jobber med.
– Jeg har alltid jobbet med mennesker, men det er en spesiell omsorgsrolle du må innta overfor disse pasientene, forteller hun.
– Studiene har vært et fint avbrekk fra hverdagen. Det å treffe medstudenter og lære av deres erfaringer og historier. I tillegg er lærerne svært delaktige i undervisningen.
– Allerede den første høsten synes jeg at jeg merket godt utbytte av studiet i jobbsammenheng. Jeg merket veldig fort at det gjorde noe med meg som omsorgsperson. Jeg fikk raskt mer faglig tyngde. Det merket jeg også fra kollegaene mine. De nevner ofte at jeg har det faglige på plass og at det er tyngde og troverdighet bak det jeg sier og gjør. Les hele saken om Cecilie her ››
Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
Elise Karlsen (27)
– Jeg ble egentlig anbefalt å ta utdanning som vernepleier, forteller Elise.
Hun innrømmer at hun aldri har vært spesielt glad i å gå på skolen. Hun ønsket seg derfor noe mer praksisnært enn bare å sitte på skolebenken.
– Da tenkte jeg at fagskolen må være perfekt for meg. Faktisk førte utdanningen til at jeg fikk jobben jeg ønsket meg. I dag jobber jeg på en forsterket avdeling for personer med utviklingshemming på en ungdomsskole.
– Jeg søkte ulike jobber i mange år, men kom ikke inn fordi jeg ikke hadde den riktige utdanningen. Fagskolen ble min billett til å få den jobben jeg ønsket meg, sier hun stolt.
– Samtidig som jeg studerte på fagskolen tok jeg også fagbrevet som helsefagarbeider. Jeg kom inn som student basert på tidligere arbeidserfaring. Jeg ble også mor under tiden på fagskolen, og skryter av skolens tilrettelegging underveis. Les hele saken om Elise her ››
Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
Emma Kirkhaug (26), helsefagarbeider fra Evenes
Emma tenker at det er helsefagarbeiderne, og gjerne de med videreutdanning, som kommer til å bli en særdeles viktig ressurs i helse- og omsorgtjenesten.
– Når kommunene må ivareta en større mengde økning av pasienter med komplekse helsetilstander, betyr dette i praksis at pasientene må bo og behandles lenger i hjemmet, framfor å bli sendt på sykehus eller på helseinstitusjoner. For å løse dette trenger vi helsearbeidere som har handlingskompetanse, slik at de kan observere, gjøre tiltak, oppfatte funksjonssvikt og forverret helsetilstand til pasienter på et tidlig stadium. En slik kompetanse vil medføre gode pasientforløp og er et viktig bidrag for å møte morgendagens utfordringer i helse- og omsorgssektoren, sier Emma og forteller videre at dette er grunnen til at hun valgte å studere.
– Jeg blir tryggere og mer selvstendig i jobben ved å utvikle min kompetanse. Dette studiet er innovativt og kan bidra til å løse morgensdagens helseutfordringer. Det var derfor jeg valgte dette studiet, og da er det verdt å reise helt til Fredrikstad, sier Emma. Les hele saken om Emma her ››
Logistikk og service i helsetjenesten
Ann-Veronica Bratlie, jobber på Sykehuset Møre og Romsdal (SNR)
– Jeg kan ikke annet enn å anbefale dette studiet. Vi holder på med å bygge og organisere Sykehuset Møre og Romsdal som skal stå ferdig i 2025, og vi ser at det er veldig nyttig å ha noen med logistikkutdanning med på planleggingen. Jeg skal gjøre mitt beste for å forbedre flyt og bidra til innsparinger ved sykehuset. Det blir spennende, og det innebærer mye logistikk. Jeg er takknemlig for tilliten jeg har fått ved sykehuset.
– Mange jeg har møtt i min praksis ved Sykehuset i Molde, sier at når de ser hva vi har lært så faller mange brikker på plass. Jeg fikk også tilbud om jobb ved flere avdelinger. Les hele saken om Ann-Veronica her ››
Psykisk helse og rusarbeid
Hege Karlsen (40), fra Fredrikstad
Har jobbet som fotterapeut og mange år på fabrikk. I dag er hun under omskolering 100%. Hun tar fagbrev som helsefagarbeider, samtidig som hun studerer Psykisk helse og rusarbeid.
– Kunnskapsmessig lærer vi enormt mye og alt vi lærer får man utbytte av. Jeg føler meg som en svamp som ikke får nok kunnskap, skulle ønske vi hadde flere dager med undervisning egentlig. Jeg er livredd for å gå glipp av noe.
– Faglæreren vår Marie er en kunnskapsrik dame som motiverer oss og gir seg ikke før vi har forstått det hun underviser. Hun er enestående! Det som gjør Marie så god, er at hun bruker mye av seg selv i undervisningen, man får en helt annen forståelse enn om man kun leser et avsnitt i en bok. I tillegg gjør hun studiehverdagen vår variert. Hun er en stor pådriver for at vi kommer gjennom studiene.
– Jeg gleder meg til å gå inn i et ny yrkeskarriere innen rus og psykiatri, jeg trives veldig godt å jobbe med mennesker og praksisen har gitt meg mersmak på yrket. Nå har jeg fått ny motivasjon og mestringsfølelse.