Hybrid læringsarbeid i høyere yrkesfaglig utdanning
Læringsutbytte
Kunnskap
• Har kunnskap om digitale verktøy og metoder for undervisning
• Kjenner til framvoksende teknologier i samfunn og utdanning
• Har kunnskap om nye og framtidsrettede yrkesdidaktiske metoder, med fokus på studentaktive læringsmetoder
• Har kunnskap om anvendelse av teknologi i en læringskontekst
• Har kunnskap om didaktisk anvendelse av teknologi som verktøy for å fremme læring
Ferdigheter
• Kan anvende framvoksende teknologi i samhandling med studenter og kollegaer
• Kan anvende teknologi i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen undervisning og begrunne teknologivalg.
• Kan anvende arbeidsrelevant teknologi i arbeidsoppgaver for å fremme læring hos studenter
• Kan finne, vurdere og anvende ny teknologi og ta denne i bruk i egen undervisningssituasjon
• Kan reflektere over anvendelse av teknologi i egen undervisning
Generell kompetanse
• Kan presentere teknologi anvendt i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen undervisning og begrunne teknologivalg både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer for eksempel multimediale midler.
• Har kunnskap om muligheter og hindringer knyttet til bruk av teknologi i læringsarbeidet
• Kan oppdatere seg på nasjonal og internasjonal litteratur og forskning knyttet til læring og teknologi
• Kan utveksle synspunkter med andre og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
• Ha kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til digital undervisning
Aktivitetsplan
Uke |
Hvor og når? |
Ukens tema |
03 |
Fysisk samling 17. januar, kl. 0900-15.00 |
• Plan for studiet • Yrkesdidaktikk • Digital didaktikk • Prosjektoppgave |
05 |
Digitalt 01. februar, kl. 1400-1700 |
• Bilder og bildegenerator • Video • Dramaturgi |
07 |
Digitalt 14. februar, kl. 1200-1500 |
• Kunstig intelligens (KI) - Chat GPT o Hvordan samhandle med Chat GPT? o Diskusjon om potensialet og begrensningene ved Chat GPT i pedagogiske sammenhenger o Etiske problemstillinger |
11 |
Digitalt 14. mars, kl. 1400-1700 Frist oppmelding til eksamen: 15. mars |
• Podkast o Introduksjon og verktøy o Bygge historier o Struktur o Virkemidler for å skape engasjement |
14 |
Digitalt 4. april, kl. 1400-1700 |
• OneNote o Notatoppretting, organisering og deling o Bruk av OneNote for å administrere læringsressurser og samarbeid o Gode læringsdesign |
16 |
Digitalt 17. april, kl. 1400-1700 |
• Omvendt klasserom o Prinsipper bak omvendt klasserom og teknologier som støtter det o Omvendt undervisning og utfordringer o Læringsdesign o Strukturelle rammer |
39 |
Fysisk samling 26. sept., kl. 09.00-15.00 |
• Seminar /Workshop o Refleksjon o Kollegaveiledning o Tilbakemelding o Etiske problemstillinger |
42 |
16. oktober 2024 |
Skriftlig innlevering av undervisningsopplegg og refleksjoner |
43 |
Digitalt - Muntlig høring 23./24. oktober 2023 Kl. 0900-1500 |
Eksamen: Karakter A-F (Karakterutskrift med 5 studiepoeng) Sluttvurdering: bestått/ikke bestått (Kursbevis uten studiepoengv |