Praktisk-pedagogisk innføringskurs i fagskolepedagogikk
Læringsutbytte
Kunnskaper
Deltakeren har kunnskap om studentene innen HYU
Deltakeren har kjennskap til noen aktuelle læringsteorier samt verktøy og metoder for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning innen HYU på ulike læringsarenaer
Ferdigheter
Deltakeren kan anvende noen verktøy og metoder for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning innen HYU
Generell kompetanse
Deltakeren kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning innen HYU under veiledning
Deltakeren kan bygge relasjoner med studenter og samarbeide med kollegaer innen HYU
Deltakeren har forståelse for etiske prinsipper innen undervisningssektoren og HYU
Gjennomføring
Temaene for kurset er hentet fra «den didaktiske relasjonsmodellen» og er planlagt gjennomført med følgende innhold:
Grunnleggende begreper
Forutsetninger for læring
Rammefaktorenes påvirkning på læring
Mål for læring – læringsutbyttet
Læringsprosessens innhold
Vurdering
Læreprosessen, planlegging og gjennomføring
Arbeidskrav
Før kurset:
Alle deltakere skal bringe med studieplanen og eventuelle læremidler for et tema de skal undervise i.
Oppgave:
I løpet av uka skal de gradvis utvikle en konkret undervisningsplan for temaet de har valgt.
Arbeidsform:
Individuelt, og diskusjoner i grupper. Elementene fra den didaktiske relasjonsmodellen diskuteres opp mot, og settes i sammenheng med oppgaven.