Studenter møter forsknings og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H)

Studenter ved reiselivsfag fikk gitt statsråden innblikk i studentlivet på Geilo, også kjent som Norsk Reiselivsfagskole.

-Fagskolene er viktige!

Henrik Asheim (H), statsråd for forskning og høyere utdanning, ble imponert da han deltok på et digitalt møte med heltids- og bransjeprogramstudenter ved Studiested Geilo, også kjent som Norsk Reiselivsfagskole.

– Det var et veldig interessant og hyggelig møte, og det er imponerende å se hva dere får til. Ikke minst var det også fint å se hvor godt dere treffer på studentenes behov, både i fagskoleutdanningen og bransjeprogrammene, sa Asheim.

Norsk Reiselivsfagskole på Geilo ble opprettet som et studiested ved Fagskolen i Viken høsten 2020, og det første kullet med studenter er snart ferdige med sitt første studieår. Sammen med studenter fra bransjeprogrammet skolen tilbyr møtte de en interessert og spørrende Asheim.

– Vi har en veldig fin studiehverdag her på skolen, og vi møter både en reiselivsbransje i Hallingdal og lærer som er engasjerte og kunnskapsrike, fortalte Trym Julshamn.

Sammen med tre andre studenter har Trym etablert studentbedriften «Fjellbrygg SB», som har lansert sitt eget øl i samarbeid med Kinn Bryggerier. Målet har vært å sette seg inn i både hvordan produktutvikling i reiselivet skjer, men også å skaffe seg arrangørkompetanse.

– Vi arrangerer en helaften i mai, der vi planlegger å sette HallingdØLen, som ølet heter, sammen med lokalprodusert mat. Kanskje blir det også litt musikk og foredrag, forteller student Christian Eide-Fredriksen Monsen, som også er en del av Fjellbrygg-teamet.

Statsråden lot seg tydelig imponere av studentbedriftene, og satte også veldig pris på å få innblikk i hvordan bransjeprogramstudentens hverdag er.

– For min del, som selvstendig næringsdrivende, er de to kursene jeg deltar på et veldig godt tilbud i en ellers stille hverdag. Jeg jobber om guide for utlendinger som kommer til Norge, og for meg har det siste året vært helt stille. Bransjeprogrammet gir meg muligheten til å både reflektere på nytt rundt kunnskap jeg allerede har, samtidig som jeg treffer hyggelige studenter og lærere, forteller Oslo-guide Arlene Lindbichler.

I tillegg til Asheim deltok også leder for utdanningskomiteen på Stortinget, Solveig Schytz (V) i møtet. De to var samstemte i sitt fokus på viktigheten av fagskolen for både samfunn, næringsliv og studenter.

–Det er veldig kjekt å høre hvordan dere jobber, og jeg håper det går an å komme fysisk på besøk til dere på Geilo ved en senere anledning, avsluttet Schytz.