Styret FiV

Styret ved Fagskolen i Viken er fagskolens øverste, ansvarlige styringsorgan. På denne siden blir du kjent med styrets medlemmer, rolle og oppgaver. Her får du også tilgang til møteprotokoller fra styremøtene som gjennomføres 5-6 ganger per år.
Styremøte

Innsyn i Fagskolen i Vikens styremøter

 

Styrets sammensetning

Styret i FiV består av 12 medlemmer

  • 2 representanter fra nærings/arbeidsliv
  • 6 representanter fra skoleeier (2 fra hver fylkeskommune)
  • 2 ansatt representanter
  • 2 studentrepresentanter

I tillegg er rektor sekretær.

Medlemmene oppnevnes for fire år av gangen. Det skal velges personlig varamedlem for medlemmene valgt av de ansatte og studentene. Det skal være minst ett varamedlem fra arbeids- eller næringsliv, og minst ett varamedlem for de øvrige medlemmene. Eier utpeker selv, eller fastsetter hvem som skal utpeke styrets leder. 

Studentrepresentantene oppnevnes for ett år. Styrets leder har dobbeltstemme. Minst halvparten av styrets medlemmer skal være tilstede for å være vedtaksfør.

For perioden 2024-2028

Studenter velges for ett år av gangen, per skoleår. For skoleåret 24-25 gjelder følgende styresammensetning:

Bilde

Styrets formål

Styrets formål er å ivareta fagskolens interesser først og fremst. 

Styret skal utøve kontroll, jobbe med strategier og utvikling, samt være tilgjengelig og rådførende ovenfor den operative ledelsen. Styret har stor representativ medvirkning, der formålet er å knytte, samt legitimere fagskolen sammen med omgivelsene. 

Kontroll menes med:

  • å kontrollere ledelsens leveranser
  • ha et overordnet budsjettkontroll
  • gjennomgå resultater
  • vurdere fagskolens kapasitet

Være ansvarlig:

  • overfor fagskolen
  • overfor eierne
  • overfor lovgivning
  • overfor interessenter/samarbeidspartnere og andre
  • i forhold til styrets arbeid med miljø, samfunnsansvar, bærekraft og åpenhetsloven

Være strategisk, fremoverlent og fremtidsrettet med å:

  • sette kurs for selskapet med å fastsette visjon, strategi og verdier
  • utvikle fagskolens kultur og klima
  • holde godt øye med utviklingen i fagskolens omgivelser
  • posisjonering i markeder i forandring
  • vurdere bruk av fagskolens ressurser
  • beslutte viktige og kostbare implementeringer
  • gjennomføre risikovurderinger