– BIM åpner utvilsomt mange dører

TILBAKE PÅ SKOLEBENKEN: Henrik Jensen angrer ikke på at han ble fulltidsstudent på Informasjonsmodellering(BIM) ved Fagskolen i Viken, Studiested Vestby

Fagskolen i Viken har totalt tre studier innen informasjonsmodelleringsstudier (BIM), nærmere bestemt i Fredrikstad, Kongsberg og Vestby. Klikk her for å lese mer.

For Henrik Jensen, som er tømrer med mesterutdannelse, falt valget på Vestby. Riktignok var det først etter flere år i jobb at 40-åringen tok steget ut og satte seg på skolebenken igjen.

– Jeg har alltid hatt en interesse for tegninger og modeller generelt. Da jeg startet på dette ettårsstudiet, innså jeg at jeg burde gjort dette for ti år siden. Samtidig ser jeg helt klart verdien av det at jeg har med meg såpass lang praktisk erfaring, sier 40-åringen med et smil.

HOPPET I DET: Henrik Jensen angrer ikke på at han ble fulltidsstudent.

Ifølge fulltidsstudenten lærer han noe nytt hver dag, og selv er han ikke i tvil om at studiet vil komme til nytte når han snart skal søke jobber.

– Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal etterpå. Jeg er riktignok sikker på at jeg vil bidra til å effektivisere byggebransjen, sier han og fortsetter.

– Bruker man datamaskiner til å løse problemer før man iverksetter bygging, reduseres byggetiden. Den kompetansen blir det stadig større etterspørsel etter, og BIM-studiet åpner utvilsomt mange dører til den typen stillinger, sier Jensen.

Han innrømmer at han var noe skeptisk til å bli fulltidsstudent. Heldigvis ble han svært positivt overrasket over måten studiet er lagt opp på.

– For det første er lærerne fantastiske. De har en kombinasjon av praktisk og pedagogisk bakgrunn, og kompetansenivået er derfor høyt. Nyeste versjon av relevante programmer samt utplassering hos selvvalgt bedrift er andre ting jeg vil trekke frem som spesielt positivt, sier Jensen.