Klage

Vilkår og rettigheter om klagebehandling og informasjon om fagskolens klageorgan er regulert i forskrift om opptak, studer og eksamen ved Fagskolen i Viken, samt Fagskoleloven. Hvis innholdet på nettsidene avviker fra innholdet i lov og forskrifter, er det kravene i sistnevnte som er gjeldende.

For at klagen skal kunne behandles etter krav i lov og forskrift, må du rette en formell klage til Fagskolen i Viken i nettskjema ved å bruke følgende QR kode eller lenke til skjemaet på høyre siden:

QR kode formell klage FiV

Dette er vedtak du kan klage på:

1. Opptak
  2. Godskriving og fritak
  3. Emnekarakter
  4. Formelle feil ved eksamen, tester og lignende
  5. Eksamenskarakter
  6. Annullering
  7. Særskilt tilrettelegging
  8. Utestengning og bortvisning
  9. Skikkethet
  10. Politiattest
  11. Andre enkeltvedtak

Var det ingen av kategoriene over som passet? Da kan det være at du ønsker å rette en tilbakemelding på sviktende rutiner, kvalitet eller har et godt forslag til forbedring. Bruk nettskjema Si ifra! hvis du ønsker å gi oss en tilbakemelding.

Dine rettigheter:

- klagen skal behandles iht. krav i lov og forskrift så lenge klagen er rettet innen klagefrist. Klagefrist er oppgitt under de enkelte klageadgangene i nettskjema og ved formelle vedtak.

- du har rett til å uttale deg

- du har rett til å benytte Studentombudet FiV, juridisk bistand, tillitsvalgt eller studentorganet i høringsuttalelser

- du har rett på skriftlig vedtak per brev av klagen. I vedtaksbrev skal det oppgis klagerettigheter.

- du har rett til å fullføre eksamen i et emne hvis du har en pågående klagesak om stryk i karakterfastsetting av samme emne. Hvis du ikke får medhold i klagen, annulleres eksamensresultatet

NB!

Klage på karakter kan være til gunst eller ugunst for klager

Krav om rett til begrunnelse og klage over karakterfastsetting ved eksamen er regulert i fagskoleloven § 22

En student har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen.

• Hvis karakteren er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske ferdigheter, må studenten kreve en slik begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er formidlet.
  • Hvis karakteren kunngjøres elektronisk, og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at karakteren blir kunngjort.
  • Hvis karakteren kunngjøres på en annen måte, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.

Har du tatt eksamen i Wiseflow, skal du rette behov for karakterbegrunnelse i Wiseflow.

For alle andre, benyttes følgende skjema:

Skjema for karakterbegrunnelse ››

Begrunnelsen skal gis av fagskolen innen to uker etter at studenten har bedt om den. Dersom begrunnelsen ikke kan gis innen to uker, skal studenten varsles om det og samtidig få vite når begrunnelsen kan ventes. I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Begrunnelsen kan gis muntlig eller skriftlig.

Minner om at fagskolen har stengt i fellesferien, og at karakterbegrunnelser for eksamener og avsluttende emner i mai/juni må påventes behandlet først etter sommerferien.

Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal studentene ha tilgang til dem etter at karakteren er fastsatt.

Klage på eksamenskarakter:

• Skriftlig eksamen: En student kan klage skriftlig over karakteren innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Det skal da gjennomføres en ny sensur. Ved den nye sensuren skal sensorene ikke få kjennskap til den opprinnelige karakteren, sensors begrunnelse for karakteren eller studentens begrunnelse for klagen. Hvis studenten har bedt om begrunnelse for eller klaget over formelle feil, løper klagefristen fra studenten har fått begrunnelsen, eller til klagen på formelle feil er endelig avgjort. Hvis det brukes en løpende vurdering med karakter, kan fagskolen bestemme om studenten skal kunne klage etter hver enkelt vurdering, eller først når resultatet er kunngjort.
  • Muntlig- og sammensatt eksamen/høring/prestasjon: En student kan ikke klage på en bedømmelse av en muntlig prestasjon, en vurdering av praksisstudier eller lignende som etter sin art ikke lar seg etterprøve.

En student kan ikke klage på karakterfastsettingen etter en ny sensur.

Studenten kan først fremsette klage når resultatet fra emnevurdering eller eksamen er kunngjort.