Klageadgang og behandling
Dine rettigheter
- Klagen skal behandles iht. krav i lov og forskrift så lenge klagen er rettet innen klagefrist. Klagefrist er oppgitt under de enkelte klageadgangene i nettskjema og ved formelle vedtak. Normalt er det senest tre (3) uker etter du ble gjort kjent med vedtaket.
- Du har rett til å uttale deg
- Du har rett til å benytte Studentombudet FiV, juridisk bistand, tillitsvalgt eller representanter fra Studentorganet FiV i høringsuttalelser
- Du har rett på skriftlig vedtak per brev av klagen. I vedtaksbrev skal det oppgis klagerettigheter.
- Du har rett til å fullføre eksamen i et emne hvis du har en pågående klagesak om karakterfastsetting av samme emne. Hvis du ikke får medhold i klagen, annulleres eksamensresultatet
NB! Klage på karakter kan være til gunst eller ugunst for klager.
Klageadgang
Du skal og må bruke følgende skjema for å rette klage til skolen:
Skjema for formell klage Fagskolen i Viken
For at klagen skal kunne behandles etter krav i lov og forskrift, må du rette en formell klage til Fagskolen i Viken i nettskjema ved å bruke følgende QR kode eller lenke til skjemaet over:
NB! Dersom du retter klagen din på teams, via epost eller muntlig vil ikke klagen bli behandlet i henhold til forvaltningsloven.
Dette er vedtak du kan klage på:
- Opptak
- Godskriving og fritak
- Emnekarakter
- Formelle feil ved eksamen, tester og lignende
- Eksamenskarakter
- Annullering
- Særskilt tilrettelegging
- Utestengning og bortvisning
- Skikkethet
- Politiattest
- Andre enkeltvedtak
Var det ingen av vedtakskategoriene over som passet? Da kan det være at du ønsker å rette en tilbakemelding på sviktende rutiner, kvalitet eller har et godt forslag til forbedring. Bruk nettskjema Si ifra! hvis du ønsker å gi oss en tilbakemelding.
Krav om rett til begrunnelse og klage over karakterfastsetting ved eksamen er regulert i fagskoleloven § 22
En student har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen.
- Hvis karakteren er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske ferdigheter, må studenten kreve en slik begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er formidlet.
- Hvis karakteren kunngjøres elektronisk, og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at karakteren blir kunngjort.
- Hvis karakteren kunngjøres på en annen måte, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.
Har du tatt eksamen i Wiseflow, skal du rette behov for karakterbegrunnelse i Wiseflow.
For alle andre, benyttes følgende skjema:
Skjema for karakterbegrunnelse
Begrunnelsen skal gis av fagskolen innen to uker etter at studenten har bedt om den. Dersom begrunnelsen ikke kan gis innen to uker, skal studenten varsles om det og samtidig få vite når begrunnelsen kan ventes. I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Begrunnelsen kan gis muntlig eller skriftlig.
Minner om at fagskolen har stengt i fellesferien, og at karakterbegrunnelser for eksamener og avsluttende emner i mai/juni må påventes behandlet først etter sommerferien.
Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal studentene ha tilgang til dem etter at karakteren er fastsatt.
Skriftlig eksamen
En student kan klage på karakter etter skriftlig eksamen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Det skal da gjennomføres en ny, ekstern klagesensur.
Ved klagesensurering, skal klagesensorene ikke få kjennskap til den opprinnelige karakteren, eksamenssensorens begrunnelse for karakteren eller studentens begrunnelse for klagen.
Vedtak etter klagesensur er endelig og kan ikke påklages.
NB! Hvis studenten har bedt om begrunnelse for karakter, kan ikke studenten rette klage før karakterbegrunnelse er gitt. Klagefrist vil først inntreffe senest tre uker etter tidspunktet studenten har fått begrunnelsen.
Muntlig eksamen/høring/prestasjon og vurdering av praksis
En student kan ikke klage på en bedømmelse av en muntlig prestasjon, en vurdering av praksisstudier eller lignende som etter sin art ikke lar seg etterprøve.
Studenten kan først fremsette klage når resultatet fra emnevurdering eller eksamen er kunngjort.
Krav til klageorganer er regulert i fagskoleloven § 20
Førsteinstansene (eller det forvaltningsloven kaller underinstansen)
Førsteinstans er den personen/ avdeling/ utvalg som har fattet det enkeltvedtaket som du vil klage på. Det kan være en beslutning om for eksempel bortvisning eller en karakterfastsetting.
Din klage skal normalt sett behandles av førsteinstansen først.
Når du sender inn formell klage på et vedtak, blir klagen sendt til førsteinstans. Forvaltningsloven § 33 sier at det må være mulig for førsteinstansen å omgjøre eller oppheve vedtaket dersom den finner klagen begrunnet. Her har instansen med andre ord anledning til å endre mening på bakgrunn av det du begrunner i klagen.
Hvis klagen likevel ikke får medhold av førsteinstansen, at vedtaket du klager på ikke blir omgjort eller opphevet, skal klagen og sakens dokumenter sendes til klageinstansen av fagskolen så snart saken er ferdig vurdert av førsteinstansen og tilrettelagt.
Husk at klage på eksamenskarakter alltid krever ny, ekstern klagesensur.
Eksempler på slike førsteinstanser ved Fagskolen i Viken:
- Opptakskontor
- Utdanningsleder /avdelingsleder/rektor
- Styret*
Fagskolens førsteinstanser fatter enkeltvedtak etter § 8 Godskriving og fritak, § 15 Særskilt tilrettelegging, § 16 Opptak, § 16 a Bruk av falske dokumenter til opptak av utdanning, § 20 Andre enkeltvedtak, §§ 21-22 Emnekarakter, § 23 formelle feil ved eksamen, § 24 Annullering, § 25 Bortvisning og utestenging, § 26 Skikkethet, § 27 Politiattest.
*Styret ved Fagskolen i Viken treffer enkeltvedtak etter 16a Bruk av falske dokumenter til opptak av utdanning, § 23 formelle feil ved eksamen, § 24 Annullering, § 25 Utestenging og bortvisning, § 26 Skikkethet og § 27 Politiattest. Myndigheten til å treffe vedtak etter bestemmelsene §§ 23-27 skal ikke behandles av andre organer/ instanser ved fagskolen.
Klageinstansene
Vedtak etter klageinstansen er endelig og kan ikke påklages
1a. Klagesensor
- er eneste instans på eksamenskarakter, og foretar ny ekstern sensur.
1b. Lokal klagenemnd ved Fagskolen i Viken
- er fagskolens egen klageinstans og behandler klager som ikke har fått medhold av førsteinstansene på enkeltvedtak etter § 8 Godskriving og fritak, § 15 Særskilt tilrettelegging, §§ 21-22 Emnekarakter og § 20 Andre enkeltvedtak.
2. Nasjonal klagenemnd for fagskoleutdanning
- er den nasjonale klageinstansen og behandler klager som ikke har fått medhold av førsteinstansene på enkeltvedtak etter § 16 Opptak, § 16a Bruk av falsk dokumentasjon, § 24 Annullering, § 25 Utestenging og bortvisning, § 26 Skikkethet og § 27 Politiattest.
Lenke til hjemmeside Nasjonal klagenemnd
Førsteinstansens behandlingstid
Normal saksbehandlingstid på klage som behandles i førsteinstans er seks (6) uker. I noen tilfeller kan det ta lengre tid. Da skal klager få informasjon om dette og når en kan påvente at klagen er ferdig behandlet.
Klageinstansens behandlingstid
Dersom du ikke får medhold i førsteinstans sender fagskolen klagen og tilhørende sakspapirer direkte til lokal klagenemnd eller Nasjonal klagenemnd.
Lokal klagenemnd er Fagskolen i Vikens egen klagenemnd som normalt settes tre (3) ganger per skoleår. Det settes ikke ekstraordnære møter for klagenemndene. Nemnden settes normalt;
- 1 gang høstsemester (men ikke etter oktober).
- 1 gang tidlig vårsemester (men ikke etter mars)
- 1 gang sent vårsemester (men ikke etter juni)
Eksakte datoer kan variere fra år til år.
Klagebehandling i klageinstansen er ikke underlagt seksukers regelen. Det kan ta betydelig lengre tid å få ferdigbehandlet en klage ved klagenemndene enn ved førsteinstansene. Studenten skal likevel orienteres om hvor lang tid en kan påvente klagebehandlingen.