Studiested Fredrikstad

Fagskolen i Viken tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning til lokalmiljøer i Viken fylkeskommune. Studiested Fredrikstad består av et robust fagmiljø med over 80 ansatte og nesten 1000 studenter.
Skolebygget

Studiested Fredrikstad

Fagskolen i Viken holder til i moderne lokaler på Værste i Kråkerøy, samlokalisert med Høgskolen i Østfold hvor studenter benytter felles tjenester innen bibliotek, kantine, bokhandel og laboratorier på høgskolen.

I Fredrikstad tilbyr vi etter- og videreutdanninger innen tekniske fag, ledelsefag og helse- og oppvekstfag, på heltid, deltid eller nettbaserte studieløp. Her er det i nesten 1000 studenter og 80 engasjerte ansatte.

I nærområdet har vi et større kompetanseområde med kunnskapsbedrifter og byutvikling rundt oss. Det er kort gangavstand til blant annet offentlig transport som buss- og togforbindelser og alt hva Fredrikstad har å by på.

Fredrikstad er Norges 6. største by med drøye 80.000 innbyggere og har et rikt kultur- og idrettsliv, mange utesteder og hyggelige caféer både langs bryggepromenaden og i Gamlebyen. Her er det også gode muligheter for flotte naturopplevelser med spennende sykkelstier, turløyper i marka eller båttur i Hvalerskjærgården.

Hva skjer i Fredrikstad? Last ned app her slik at du har hele oversikten i lomma til enhever tid.

Finn skolen på kartet

Fagskolen i Viken har Miljøfyrtårn-sertifikat!

Vi er stolt over å være miljøsertifisert å fremme bærekraftige valg og bidra til en grønn fremtid.

Fagskolen ble opprettet i 1989 i lokaler på Jyden fabrikker i Sarpsborg med byggfag. Deretter flyttet fagskolen til Borregaard AS da kjemiprosess ble opprettet i 1992. Høsten 2019 fylte Fagskolen i Østfold 30 år rett før sammenslåingen i Viken.

Fagskolen i Viken, Studiested Fredrikstad

• Østfold Fagskole ble opprettet i Jyden fabrikker i Sarpsborg 1989

• flyttet til lokaler i Borregaard i 1992

• endret navn til Fagskolen i Østfold i 2015
  • flyttet til Gamle Borg på Iseveien i 1993

• flyttet til Værste på Kråkerøy i 2012
  • endret navn til Fagskolen i Viken 2020

Utdanningstilbud

• I 1989 ble byggfag etablert

• 1990 startet kjemi- og prosess fag

• 1996 startet elkraft

• 1998 ble maskinfag (TIP) opprettet

• 2000 startet helsefag og næringsmiddelteknikk

Rektorer

• 1989-2008: Felles rektor med Borg vgs.
  • 2008-2013: Jan Helge Solbrekke
  • 2013- 2020: Ketil Solbakke