Energilagring med Vehicle-to-grid (V2G) teknologi
Vi har valgt å ta et parkeringshus ved Oslo lufthavn (Gardemoen) som et eksempel på et slik anlegg.
Prosjekgruppen
![Fisnik](/sites/default/files/styles/large/public/2022-05/Fisnik.jpg?itok=KBzhPePE)
![Hossein](/sites/default/files/styles/large/public/2022-05/Hossein.jpg?itok=wgQsv9JB)
![Mustafa](/sites/default/files/styles/large/public/2022-05/Mustafa.jpg?itok=s6b5-hgM)
![Marcin](/sites/default/files/styles/large/public/2022-05/Marcin.jpg?itok=G3yK1pU6)
Prosjektbeskrivelse
Energimarkedet er stadig i forandring og har den siste tiden vært utsatt for særlige variable priser. Det er et interessant spørsmål å stille seg i hvordan man kan optimere energien i et større anlegg. Produksjon og utvinning av nye batterier er energikrevende og har en negativ påvirkning for miljøet. For å kunne senke klimaavtrykket så kan vi bruke de eksisterende batteriene som allerede er i omløp. Og om det er et godt alternativ til hvordan man kan utnytte batteriene i parkerte elbiler til en mer fleksibel og økonomisk energibruk.
Et scenario vi mener er godt mulig i snarlig fremtid vil være at du som reisende kunne parkert elbilen din gratis på Gardermoen i bytte mot at Gardermoen leier/benytter seg av batteriet i bilen din, mens du er på reisefot..
Anlegget er blitt prosjektert med hjelp av Revit, Febdok, ISY Beskrivelse, Word og fulgt gjeldene normer og anbefalinger.