Oppstart av nytt studietilbud innen veiledning og instruksjon

Høy endringstakt i industrien har ført til et økende behov for intern kunnskapsoverføring og veiledningskompetanse. I samarbeid med flere industriselskaper har Fagskolen i Viken utviklet et nytt studietilbud som skal gi økt kompetanse for bedrifter innen veiledning og instruksjon.
Studentene samlet på Husnes 18.og 19.januar

Studiet gjennomføres for første gang med studenter som alle har tilknytning til Norsk Hydro. Rundt 40 studenter møtte til samling i Husnes 18. og 19 .januar og Øvre Årdal 25. og 26.januar. I løpet av de to de dagene vekslet undervisningen mellom teori og diskusjoner om temaene:

• kompetanse, læring og læringsutbytte,
  • relasjonens betydning for instruksjon og veiledning,
  • grunnleggende prinsipper for veiledning,
  • helhetlig tilnærming til læring.

Innholdet i studiet er konkret rettet mot praktiske veiledningsferdigheter, og tar sikte på kvalitetsforbedring i hele opplæringsløpet. Studiet starter med en fysisk samling på to dager og deretter nettbasert undervisning. Studentene skal i løpet av studieperioden på ca. tre måneder løse to oppgaver og avslutningsvis levere inn en prosjektoppgave. Det gis en samlet karakter og studiet gir fem studiepoeng.

Bilde av studenter som prater sammen i et auditorium
Studenter samlet i Øvre Årdal 25. og 26. januar 2023