Ny fagskoleutdanning på Kongsberg: Renholdslederskolen

31 studenter som har fått plass - 16 fra Viken og 15 fra fylkeskommunene Vestland, Rogaland, Trøndelag, Møre og Romsdal og Innlandet.

Mandag 20. september var det oppstart for pilotprosjektet på Campus Kongsberg. 31 studenter innen renholderyrket har fått plass — 16 fra Viken og 15 fra fylkeskommunene Vestland, Rogaland, Trøndelag, Møre og Romsdal og Innlandet.

Studiet heter «Grunnleggende praktisk lederutdanning» og er et NOKUT-godkjent studium på 30 studiepoeng.

-Det vi gjør sammen nå, vil være banebrytende for framtidens kompetansebygging for denne gruppen.

– Vi er stolte av at Fagskolen i Viken kan bidra med å tilby utdanning til en yrkesgruppe som har få muligheter for etter- og videreutdanning, sier rektor Eirik Hågensen ved Fagskolen på Kongsberg.

Fagskolen i Viken tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning som ligger på nivå over videregående opplæring. Utdanningene er korte og yrkesrettede som bygger på fag-/svennebrev, autorisasjon eller lang relevant yrkespraksis.

– Vi gleder oss over at Fagskolen i Viken sammen med Viken fylkeskommune er først ute med å tilby et slikt studietilbud for offentlig ansatte, fortsetter Hågensen.

– Savnet videreutvikling

-Det finnes utdanning på fagskolenivå for vaktmester og driftsoperatører. Hvorfor finnes det ikke mulighet for renhold på fagskolenivå, undret vi på!

– Kartlegging av kompetansen hos 350 renholdere i Viken viser at 43 prosent av våre ansatte har fagbrev i renholdsoperatørfaget og 21 prosent er under utdanningsløpet. Da dukket spørsmålet opp – hva nå? Hvilke muligheter har de til å utvikle seg videre? sier Rujira Coles, seksjonsleder i renholdsseksjonen  i Viken Eiendom.

Renholdsseksjonen tok i juni kontakt med Fagskolen om muligheter for utdanning til renholdsledere. Fagskolen søkte driftsmidler til ekstraordinære studieplasser fra Viken fylkeskommune og fikk innvilget ekstraordinære midler.

Fagskolen Viken–  Mange av dere har rapportert at dere trenger kompetanse og verktøy for å kunne håndtere daglig og strategisk ledelse.  Og dere har en arbeidsgiver som ser dere og som vil satse og heve deres formelle kompetanse, sier Siv Henriette Jacobsen (Ap), fylkesråd for utdanning og kompetanse, som deltok under oppstarten mandag formiddag.

-Godt renhold er grunnleggende viktig for enhver virksomhet – og det trenger ikke bare å bli godt utført – men også å bli godt ledet.

– Nå er drømmen på vei til å realiseres – jeg er takknemlig for samarbeid med fagskolen i Viken for å utvikle en fagskoleutdanning for denne yrkesgruppen ved å ta utgangspunkt fra grunnleggende praktisk ledelse, fortsetter Coles.

– Som daglig leder ved studiested Kongsberg er jeg stolt av både ansatte, lærere og administrasjon som har fått dette til på rekordtid, sier Nils Ivar Pedersen (pro-rektor/daglig leder studiested Kongsberg og Geilo).

– Jeg gleder meg til at vi fortsetter arbeidet med å gjøre studiet enda mer relevant og praksisorientert for renholdslederne fremover, avslutter Nils Ivar Pedersen.