Kompetanse som løfter deg og lærlingene!
Veilederstudiet ga Ingrid trygghet sin rolle
Ingrid Jensen, 23 år fra Vestfossen, jobber i Kongsberg Gruppen Defence & Arospace som industriell overflatebehandler. Hun er veldig fornøyd med kompetansen studiet har gitt henne og hvordan det har bidratt til å gjøre jobben hennes som veileder i bedriften enklere.
– Dette studiet er tilgjengelig og praktisk, som alle kan klare det. Jeg vet det er mange fagarbeidere kvier seg for å sette seg på skolebenken, og studiepoeng kan høres skremmende ut. Men dette studiet er overkommelig i hverdagen, og du vil få gode verktøy som gjør jobben som veileder mye lettere, sier den tidligere studenten.
Hun forteller videre at faglærerne i studiet er veldig dyktige og gir tilbakemeldinger til deg som student gjennom hele studiet. De brukte gode eksempler og paralleller, og selv om de ikke kjente til våre spesifikke fagområder, var prinsippene de lærte oss anvendelige på tvers av bransjer og fag.
Samlingene i studiet var svært nyttige med mange gode diskusjoner. Det var spennende å bli kjent med de andre studentene og vi utveksle erfaringer, innspill og tips som jeg kunne ta med meg tilbake til på arbeidsplassen og bruke i min hverdag. Vi fikk prøve oss på å planlegge læringsaktiviteter og hvordan gi gode vurderinger på arbeid som gjennomføres.
Å ha ansvar for lærlinger og drive opplæring i bedrift er krevende, men med flere verktøy i kassa og en innføring i hvordan veiledning i praksis bør fungere, blir jobben enklere. Gjennom dette studiet lærte jeg mer om hva læring er, hvordan gi gode tilbakemeldinger og kommunisere godt med mine lærlinger og andre på jobb.
Gjør deg enda mer yrkesstolt!
Ragnhild Holmedahl, kommer fra Bjørkelangen og jobber som faglærer ved Fagskolen Viken. Hun er yrkesfaglærer og har blant annet drevet en privat barnehage i 17 år.
Ragnhild påpeker viktigheten med veiledningsmodeller i bedriften og oppfordrer alle med en veilederrolle til å søke på studiet.
– Det å være veileder i bedrift er en oppgave som både kan gi gleder og utfordringer. Ved å lære om veiledningsmodeller, kommunikasjon og vurdering kan det kjennes enda mer meningsfullt og gi yrkesstolthet i eget fag. Studiet legger vekt på erfaringsdeling og drøfting av typiske problemstillinger i veilederrollen. Du lærer å utvikle deg som en reflektert veileder, utvikle egen veilederpraksis som gir best mulig læringsutbytte for lærlingene innenfor alle fagretninger.
Drivkraften min som lærer er å gjøre sammenheng mellom teori og praksis enda mer sentralt i yrkesfag opplæringen. Jeg blir topp motivert av å se studenter som tilegner seg ny kompetanse, særlig dersom det kan bidra til rekrutteringsbehov innen praktiske fag.
Les mer og søk på Veiledning i yrkesopplæring før søknadsfristen 15. april.