Internasjonal kunnskapsdeling og utvikling om digital undervisning

Internasjonalisering som nøkkel til lokal skoleutvikling
Bilde

Senhøsten 2021 ble det internasjonale EØS-prosjektet BlendVET (Blended learning in vocational education and training) sparket i gang. Prosjektet vil utvikle kunnskap, kompetanse og eksempler på god praksis på Blended Learning, eller blandet læring som vi vil si på norsk. Blandet læring kombinerer digitale undervisningsaktiviteter med læring ansikt til ansikt for å gi studentene best mulig læringsutbytte. Formålet med prosjektet er kunnskapsutvikling på tvers av samarbeidspartene, et konkret kompetanseløft i den enkelte organisasjon, og sist, men ikke minst utvikling av partenes egen undervisningspraksis. Våre studenter skal merke en forskjell. 

Hvorfor er Fagskolen i Viken med på dette prosjektet? 

Siden 2008 har Fagskolen i Viken brukt blandet læring som metode ved de nettbaserte studietilbudene gjennom å kombinere nettmøter og andre digitale aktiviteter med fysiske samlinger. Vi har altså lang erfaring med konseptet, men vi ser at vi har forbedringsmuligheter. Gjennom deltakelse i et slikt prosjekt får vi mulighet til å dele vår praksis med andre, samtidig som vi kan utvikle vår egen praksis sammen med aktører som er ledende på området Blended Learning. 

Hva håper vi å oppnå? 

I prosjektet går vi rett inn i klasserommet, i undervisningen, vår kjernevirksomhet. Konseptet blandet læring, med alt det innebærer av kreativ og innovativ pedagogisk praksis, og det yrkesfaglige fokuset, er relevant for alle våre lærere. Etter to år med pandemi har vi opplevd et kollektivt løft i vår digitale kompetanse, dette prosjektet gir oss en mulighet til å løfte oss videre.