Helt perfekt for «Helt på Vidda»

Helt på vidda – Studentprosjektet som ble en realitet. Musikkfestivalen «Helt på Vidda» ble arrangert på Geilo helgen 20.-21. august 2021. Studenter skapte drømmefestival 1000 meter over havet.
Dagny er en av Norges mest populære artister. Og på plass på «Helt på Vidda».
Foto: Odd Roar Lange

Studenter skapte drømmefestival 1000 meter over havet

Mange norske festivalarrangører mener at å arrangere musikkfestival akkurat nå er en umulighet. Norsk Reiselivsfagskole på Geilo viser at det umulige absolutt er mulig. Og historiens første utgave av den studentarrangerte musikk- og kulturfestivalen «Helt på Vidda» ble en kjempesuksess på toppen av slalåmbakken ved Vestlia.

Ekte glede: Maria Mena sørget for Helt på Vidda-festivalens toppopplevelse lørdag kveld. Foto: Odd Roar Lange

Drøm ble virkelighet

Flere tusen gjester var innom festivalen som ble arrangert 20. og 21. august. Ved å fordele festivalen over flere tidsbolker, og å slippe til 500 gjester hver gang, fikk studentene og ledelsen ved Norsk Reiselivsfagskole, som er en del av Fagskolen Viken, vist at det er mer enn mulig å gjennomføre festivaler under trygge og gode rammer.

Festivalen er et resultat av ideen og gjennomføringskraften til en studentbedrift ved Reiselivsfagskolen. Ideen ble deretter utviklet fra å bare være en drøm til å bli en virkelighet. Og dette ble mulig takket være en entusiastisk festivalledelse som klarte å få med seg flere titalls frivillige sammen med profesjonelle eventarrangører.
Sponsorer og en rekke bidragsytere stilte opp slik at «Helt på Vidda» kunne unngå det som mange andre festivaler har opplevd: nemlig avlysninger.
I stedet ble det både en musikalsk og økonomisk suksess.

Travle dager: Studenter og festivalarrangører fikk lange og travle dager til fjells. Foto: Odd Roar Lange
Foto: Odd Roar Lange

Årlig festival

Og i topp høstvær med strålende sol, herlig fjelluft og servering av mat, drikke (blant annet eget festivaløl som en annen studentbedrift står bak), musikk og festivalstemning har Geilo fått en ny attraksjon.

Vi er nå trygge på at «Helt på Vidda» blir en årlig festival. Den gir oss mulighet for å engasjere studenter på sine fagfelt og vi vil ha nye Studentbedrifter som leverer tjenester til festivalen. En fullskala festival må balansere mellom profesjonell ledelse, tett samarbeid med leverandører og en stor stab av frivillige. Planleggingen av neste års festival er godt i gang og reiselivsfagskolens studenter vil være sentrale i hele denne prosessen frem til ny festival i 2022. Slik får nye studenter festivalarrangørerfaring fra første dag, og tar med seg denne når de selv skal være med å arrangere «Helt på Vidda» som studieår-kick-off året etter, sier fagsjef Kyrre Romuld ved Norsk Reiselivsfagskole.

En av oppgavene frem mot 2022 blir å rekruttere flere frivillige og bygge en sterk organisasjonskultur rundt disse.  Vi skulle svært gjerne vært flere frivillige i helga og det ble lange dager og hard jobbing på de som deltok. Da er det ekstra stas at det landet som en suksess, sier Kyrre Romuld.

Helt sjef: Camilla F. Pedersen (th) er festivalsjef for Helt på Vidda, mens Lillvi W. Hole er reiselivssjef i Geilo og pressekontakt for festivalen. Foto: Odd Roar Lange

Det aller fineste

-Det ble en bratt lærekurve der både studenter og ledere ved skolen har lært massevis i løpet av hektiske dager. Dette er kunnskap man ikke kan lese seg frem til, men tilegne seg gjennom planlegging, gjennomføring, justering og læring. Det er nettopp slik vi ønsker at studentene skal bli Norges beste og mest ettertraktede, sier Romuld.

-Noe av det aller fineste jeg har opplevd. Og for et fantastisk publikum og utsikt, sier Maria Mena som var festivalens hovedattraksjon lørdag kveld. Med Hallingskarvet som bakgrunn kunne artister som Dagny, Hkeem, Marit Sehl, Nils Bech med Oslo String og en lang rekke andre smile over å ha bidratt til å gjøre «Helt på Vidda» til helt perfekt.

Synger ut: Operasanger Marit Sehl ankom festivalen på hesteryggen. Foto: Odd Roar Lange