Fagskolen i Viken tar ansvar for kompetanse i det grønne skiftet

Fagskolen i Viken vil under årets Kongsberg Agenda sette kompetanse på agendaen og vil ha et eget område for kunnskap, kompetanse og faglig påfyll. Både næringsministeren og klima- og miljøministeren skal delta.

Fra venstre Nils Ivar Pedersen, Prorektor Fagskolen i Viken vest, Espen Berg, leder for konseptutvikling og internasjonalisering og Eirik Hågensen rektor Fagskolen i Viken.

Kongsberg Agenda arrangeres for andre gang mellom 21. og 24. juni. Kongsberg Agenda er «Norges viktigste møteplass for alle med hjerte for teknologi, industri, verdiskaping og kompetanse» og foregår over fire dager med over 200 ulike arrangementer.

Tor Haugnes skal holde i trådene sammen med Fagskolen i Viken og lose deltakerne gjennom de tre dagene som konferansier, men også som debattleder på Fagskolens egen «Arena Kompetanse». Haugnes formidler aktuelle temaer med brennende engasjement og mye energi.

- Kompetanse spiller en avgjørende rolle under omstilling og det grønne skifte. Vi ønsker å skape en møteplass under Kongsberg Agenda hvor vi går i dialog med arbeidslivet og politikere. Vi er arbeidslivets skole og for oss er fagarbeidernes kompetanse og rolle i omstilling helt sentralt, sier Eirik Hågensen, rektor for Fagskolen i Viken.

To ministre på programmet

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide skal delta i diskusjonen om hvordan utdanningssektoren kan bidra til en mer bærekraftig fremtid og tilrettelegge for at arbeidslivet har riktig kompetanse for å møte klimautfordringene på en så god måte som mulig.

Næringsminister, Jan Christian Vestre, skal trolig delta i et spennende innlegg som omhandler hvordan AS Norge møter omstillingsbehovet fremover. Oddmund Hoel som er statssekretær for forsknings- og høyere utdanningsministeren skal har også delta på Arena Kompetanse.

- Vi er stolte av at vi har lykkes med å få med oss både ministre og bedriftsledere som bidragsytere. Det er høyt engasjement og stor vilje til at høyere yrkesfaglig utdanning i Norge må styrkes for å sikre for en god omstillingsevne fremover, sier Hågensen.

Gratis inngang

De aller fleste arrangementene under Kongsberg Agenda er åpent for alle og har gratis inngang, så her gjelder det å være førstemann til mølla.

Arena Kompetanse holder til på Kongens Restaurant & Bar i Storgata 6 i Kongsberg

Andre som skal debattere og holde innlegg er blant annet Ørjan Stengelsrud (KDA), Anders Dysvik (BI) og Per Holdø (Hydro) Malin Dahl(inFuture), Stein Lier Hansen (Norsk Industri), Sigrun Asland (Zero), og Anniken Hauglie,(NHO)

Les mer om Kongsberg Agenda, hva som skjer og hvem som kommer.