Zara Jolin Solberg sikret seg studieplass på Elkraft

Zara Jolin Solberg, en 21 år gammel energioperatør fra Drammen, er en av de heldige som har fått studieplass ved Fagskolen i Viken etter å ha fullført fagbrev. Med solid erfaring fra Å Energi Vannkraft, ser Zara nå frem til å videreutvikle seg innen elkraftfaget.
Zara Jolin Solberg trives godt på jobb i Å Energi Vannkraft. Foto: Å Energi

Nå er det studiestart for over 2500 studenter ved Fagskolen i Viken, hvorav 1300 er helt nye studenter. Fagskolen tilbyr et bredt spekter av studier innen teknologifag, elektro, bygg og anlegg, datateknikk, informasjonsmodellering, kjemi, helse- og oppvekst, ledelse, frisør- og hudpleie, baker- og konditorfag samt reiseliv. Av disse er det i år spesielt studiene; elkraft, bygg, mekatronikk og intensivpleie som har tiltrukket seg flest søkere.

Blant de heldige som har sikret seg en studieplass på elkraft ved Fagskolen i Viken ved studiested Kongsberg, er 21 år gamle Zara Jolin Solberg fra Drammen. Med fagbrev som energioperatør, har Zara allerede bygget opp solid erfaring fra sin lærlingtid hos Å Energi Vannkraft, der hun fortsatt er ansatt. I dag jobber hun ved driftssentralen, hvor hun er ansvarlig for døgnkontinuerlig overvåking og drift av vannkraftverk.

En tidlig lidenskap for elektrofaget

Zaras vei til å bli energioperatør startet tidlig. Allerede på ungdomsskolen visste hun at hun ønsket å jobbe innen elektrofaget, og farens oppmuntring til å velge yrkesfag ble en viktig motivasjon. På Åssiden videregående skole i Drammen var Zara en av tre jenter i klassen, men det skremte henne ikke. Tvert imot fant hun raskt interesse for vannkraft, et område hun beskriver som både spennende og historisk betydningsfullt for Norge.

– Jeg ble tatt veldig godt imot og lærlingtiden var fantastisk, med dyktige kollegaer som var flinke til å lære meg alt jeg trengte å vite. Elektrofaget er stort, og jeg fikk god innsikt i mange ulike aspekter av yrket.

Selv om elektrofaget ofte blir sett på som et mannsdominert yrke, er Zara opptatt av å bryte ned gamle fordommer.

– Det er nok mange som fortsatt tror at elektroarbeid er tungt fysisk, men det stemmer ikke lenger. Det er et utrolig kult yrke som gir mange muligheter, og som absolutt passer godt for oss jenter, sier hun.

Videreutdanning for fremtiden

Med fagbrevet i lomma har Zara nå tatt et nytt steg i karrieren ved å søke videreutdanning på Fagskolen i Viken. Hun ser frem til å få mer faglig tyngde og trygghet, og ønsker å bli enda mer ettertraktet som jobbkandidat i fremtiden.

– Jeg ønsker å videreutdanne meg for å stå sterkere faglig og kunne bidra enda mer i jobben min. Det er flott å kunne kombinere nettstudier med samlinger ved siden av en fulltidsstilling, forteller Zara, som har valgt en fireårig utdanningsmodell ved siden av jobben.

Zara Solberg ser nå frem til å starte på studiene ved Fagskolen i Viken, samtidig som hun gleder seg til å fortsette arbeidet i Å Energi.

– Jeg trives veldig godt der jeg jobber nå, og håper på at videreutdannelsen gir meg nye og flere muligheter i selskapet, avslutter hun.