Terrengsyklister skal få bedre stier

Terrengsykling er populært over hele Europa, og presset på stiene øker. For med hard bruk følger behov for både flere stier, men også vedlikehold på en bærekraftig måte.
I september 2022 startet Fagskolen i Viken Europas første stibyggerutdanning som utdanner 25 studenter fra 12 forskjellige nasjoner. Nå leder Fagskolen i Viken også arbeidet med å utvikle en Europeisk stibygger-sertifisering.

Sertifiseringen springer ut fra kjernen av Europas terrengsykkelentusiaster, frivillige og fagfolk.

- Sertifiseringen vil være en målestokk for profesjonelle stibyggere, som igjen vil være et kvalitetsstempel for både oppdragsgivere og arbeidstakere, sier prosjektleder for sertifiseringen Lars W. Jensen.

Terrengsykkelbransjen er preget av sterk vekst og den står i en stadig mer utfordrende klimasituasjon. Også kravene til stiene vokser. Sertifiseringsprosjektet er en gyllen mulighet for bransjen til å aktivt samarbeide om å forme den fremtidige profilen og posisjonen for stibyggeryrket.

Prosjektleder Wraae Jensen er begeistret: - Dette blir spennende! Arbeidet med stibyggersertifisering sparkes i gang i Portugal i begynnelsen av februar. Da vil prosjektpartnere fra hele Europa møtes og frem til lanseringen i 2026 skal de sammen utvikle kompetansekrav, opplæringsverktøy og bygge en europeisk organiseringsmodell for sertifiseringen, sier prosjektlederen.

Resultat av samarbeidsprosjektet

Sertifiseringen er et av flere tiltak som er initiert av et bredt samarbeidsprosjekt, Developing Inter European Resources for Trail builder Training (DIRTT), som ble startet i 2019 med deltakelse fra noen av Europas beste ressurser på feltet. Prosjektet ledes av Fagskolen i Viken og er finansiert gjennom Europakommisjonens Erasmus+ program.