Mer meningsfull arbeidshverdag

I 2017 måtte Peter Shovick og Daniel Nybakk ta nye veivalg i arbeidslivet. Løsningen ble prosjektet Menn i Helse og det har de ikke angret på!
Nå er begge i sluttinnspurten på fagskolestudiet Observasjon og vurderingskompetanse og flere studier hos Fagskolen i Viken til høsten er på planen.
Fra venstre Peter og Daniel hos Fagskolen i Viken studiested Fredrikstad.

Menn i Helse - ny sjanse i arbeidslivet

Menn i Helse er en unik mulighet for deg som er mann i alderen 25 - 55 + til å ta fagbrev som helsefagarbeider. En ny sjanse i arbeidslivet rett og slett.

Det kan være mange grunner for at man må gjøre nye valg for arbeidslivet. Daniel mistet sin jobb som vekter og kvalitetsansvarlig på Rygge flyplass når den ble lagt ned. Peter arbeidet innen industri og måtte slutte i jobben av helsemessige årsaker. Det var en veileder i Nav som anbefalte dem begge prosjektet Menn i Helse.

Peter husker tilbake til perioden hvor han søkte på prosjektet. På bakgrunn av 12 ukers praksis og diverse intervjuer blir søkerne til prosjektet vurdert etter personlig egnethet.

– Det var nervepirrende. Jeg var lettet når jeg fikk beskjeden om at jeg fikk plass på studiet, sier Peter.

Som første kullet i Østfold fullførte de begge fagbrevet som helsefagarbeider, som var ca. tre år kombinert skole og praksis.

– Det var en helt ny og spennende hverdag. Jeg hadde hatt fast jobb i tolv år og vendt meg til en inntekt, men siden prosjektet er støttet av Nav så var det faktisk mulig å gjennomføre.

Begge fikk faste jobber i hjemmesykepleien og her har ingen av dem hatt en kjedelig dag på jobben. Begge opplever at det er mange som synes det er positivt når de opplever å få besøkt fra hjemmesykepleien og at det er en mann.

- Jeg stortrives i jobben min. Det kjennes godt å bidra med noe som faktisk gjør en forskjell og som betyr noe. Så er jeg vel også litt altmulig mann noen ganger. Det er ikke alt man ringer etter vaktmester til, sier Daniel og smiler.

Peter forteller at på hans arbeidsplass har det jevnet seg mer ut.

– Hos oss er det til tider nesten like mange menn og kvinner på vakt. Det er positivt å se at flere menn velger å bli helsefagsarbeidere, sier han

- Jeg opplever at min erfaring og bakgrunn fra privat virksomhet kommer godt med. Ser ting på en annen måte enn de som har stått i arbeidet i mange året.

Mer studier og spennende arbeidsoppgaver

Fagbrevet og skolebenken ga de begge mersmak og nye muligheter. De ønsket begge mer spesialkompetanse som helsefagarbeidere.

-Plutselig synes jeg skole var gøy. Jeg undersøkte flere studier og valget falt på fagskolestudie, Observasjon og vurderingskompetanse i helsetjenesten. Utdannelsen er allsidig og kommer godt med i mitt arbeid i hjemmesykepleien, sier Peter.

Daniel ble anbefalt studiet av sin veileder på arbeidsplassen som selv hadde søkt og som anbefalte han også å søke. I skrivende stund er det i overkant av en måned til avsluttende eksamen for begge studentene.

Daniel forteller at han er svært fornøyd med valg av studie og at han underveis er blitt en ressursperson på arbeidsplassen for når det gjelder kunnskap om demens.

-Studiet har gitt meg mer trygghet i arbeidet med pasienter som har forverret tilstand, sier Peter. Som student for du mulighet til å gå i dybden og få mer kunnskap og innsikt og dermed er i stand til å ta bedre valg.

Peter forteller at han får ekstra oppgaver og mer tillit, som for eksempel innebærer å være vikar som fagkoordinator eller blir satt på såkalte sykepleielister.

Kort oppsummert har studiet gitt de mer av alt! Flere spennende oppgaver, mer ansvar, kunnskap og trygghet i arbeidet. I tillegg til dette vil også studiet gi mer lønn.

Mennene sine råd til andre i samme situasjon som de var i 2017.

- Tenk nytt!  Stå i det og alt går bra til slutt.