Fra portør til logistikkrådgiver

Martin har arbeidet som portør i elleve år. Høsten 2022 startet han på studiet Logistikk og service i helsetjenesten. Nå er har han fått ny og spennende jobb som logistikkrådgiver.

Martin Teigen (35), er en familiefar bosatt i Oslo. Han har en solid bakgrunn som portør og som ambulansearbeider.  En portør jobber med interntransport ved et sykehus eller sykehjem, med oppgaver som å hente og bringe pasienter til og fra operasjon, samt å håndtere transport av varer, medisiner og annet utstyr.

Martin har en lang yrkeskarriere bak seg og har jobbet i ambulansetjenesten i Oslo og de siste elleve årene som portør på Ullevål sykehus. Han likte godt jobben sin, men de siste årene kjente han på at mye gikk på rutine og at han var klar for noe nytt.

Det var seksjonslederen hans som for to år siden presenterte muligheten for fagskoleutdanning innen logistikk og service. Seksjonslederen var veldig opptatt av utvikling, både for ansatte og for avdelingen og sykehuset som helhet. Martin ble umiddelbart interessert og startet på studiet Logistikk og service i helsetjenesten høsten 2022, ved studiested Fredrikstad.

Studier ga nye muligheter

Denne våren åpnet det seg nye jobbmuligheter for Martin. Han ble tilbudt ny stilling ved innkjøp og logistikk avdelingen som prosjektleder for etablering av en utlånssentral av hjelpemidler på alle sykehusene i Oslo. Utlånssentralen skal låne ut rullestoler, prekestoler, rullatorer og lignende til de ulike avdelingen på sykehusene.

14. mai hadde Martin sin første arbeidsdag i den nye rollen, og han var super motivert for de nye oppgaver.

- Dette blir skikkelig spennende! Hensikten med prosjektet er selvsagt å spare ressurser og det skal gjøres blant annet gjennom å forvalte hjelpemidlene på en mer effektiv måte gjennom en felles sentral, sier Martin.

Etter 18 år i med turnusjobbing, som inkluderte arbeid i helger og helligdager, er Martin fornøyd med å ha nye vanlige arbeidsdager i Forskningsparken Oslo. Når prosjektet er ferdigstilt skal Martin arbeide videre som logistikkrådgiver i utviklingsavdelingen.

Martin oppfordrer studenter til å involvere arbeidsgiver og kollegaer underveis i studiene.

-Jeg involverte jobben underveis i og det bidro til nysgjerrighet og interesse om studiet og kompetansen på jobben, sier han.

En ny måte å tenke på

Martin angrer ikke et sekund på at han startet på studiene og forteller at studiene ikke bare har vært positivt for han i arbeidslivet, men også på et personlig plan.

-Jeg var ikke en spesielt skoleflink ungdom, men det har jeg blitt som voksen, sier Martin med et smil.

Han legger til at de gode tilbakemeldingene og karakterene ga han mestringsfølelse og motivasjon til å prestere bra. Erfaringen fra arbeidslivet gir flere knagger å henge kunnskapen på, noe som gjør det lettere å huske..

-Jeg har lært meg veldig mye nytt og i tillegg fått en teoretisk forståelse av ting jeg allerede kan. Den nye kunnskapen har fått meg til å tenke annerledes og se ting fra flere vinkler. Nå tenker jeg på alt jeg gjør på en ny måte, sier Martin.

Nye venner og kontakter

Studenttilværelsen har også gitt han mange nye kontakter og venner innen et bredt spekter av bransjer. Selv om han er bosatt i Oslo, har det gått veldig greit siden studiet er organisert med nettundervisning og tre fysiske samlinger i Fredrikstad hvert semester.

-Studentlivet skaper en liten boble hvor alle er samlet i samme sitasjon – uansett alder. Jeg kommer til å savne de fysiske samlingene og tirsdagene hvor vi hadde nettundervisning. Det er fint at vi snart har fullført vår fagskolegrad, men også litt vemodig, sier Martin

En etterspurt kompetanse

Martin har akkurat levert inn og presentert sitt hovedprosjekt. I oppgaven har han sett nærmere på hvordan dagens teknologi kan bidra til økt effektivisering i helsetjenesten.

-Det bygges nye sykehus hele tiden og det er i fremtiden behov for enda bedre koordinering av varer. Derfor er det ingen tvil om at det er behov for personer med innkjøp- og logistikk kompetanse i helsetjenesten, sier den fornøyde studenten som snart har fullført sin fagskolegrad.

Martin presenterer sin hovedoppgave for studenter, lærere og ansatte i administrasjon ved Fagskolen i Viken studiested Fredrikstad.