Etterlengtet fagskoleutdanning i automasjon på Romerike

Mandag 16. september startet det etterlengtede automasjonsstudiet ved Fagskolen i Viken Akershus på Strømmen videregående skole. 25 forventningsfulle fagskolestudenter ser frem til nye karrieremuligheter innen et stadig voksende fagfelt. Tilbudet bidrar til å tette et hull i utdanningstilbudet i området, da det nærmeste automasjonsstudiet tidligere var i Gjøvik og Kongsberg.

-Automasjon er i rask utvikling, og i mange år har det vært et stort behov for en automasjonsutdanning i regionen, og nå har det endelig blitt en realitet, sier rektor June Kristin Enger.

Faglærer Stian Bertheussen, som også sitter i prøvenemnda for automasjon, har vært en sentral pådriver for å dekke behovet for økt kompetanse innen fagfeltet automasjon på Romerike.

Bedrifter i området ønsker å få tilgang på kvalifisert arbeidskraft, og kunnskap for å møte fremtidige krav i en industri som stadig automatiseres og fokus på bærekraft og effektivitet.

Utdanningen gir studentene mulighet til å tilegne seg den nødvendige kompetansen for å møte fremtidige utfordringer i en industri som beveger seg mot mer automatisering, økt bærekraft, mer effektiv og reduserte produksjonskostnader. Automasjonsfeltet har et bredt spekter av karrieremuligheter, inkludert stillinger som automasjonsingeniør, programmerer for industrielle kontrollsystemer, robottekniker, vedlikeholdstekniker og prosessingeniør.

Fleksibel utdanning for arbeidslivet

Utdanningen tilbys deltid over fire år, med en kombinasjon av nettbasert undervisning og samlinger på Strømmen videregående skole. Studiet gir 120 studiepoeng og gir en høyere fagskolegrad.

Bertheussen forteller at de fleste studentene studerer ved siden av fulltidsjobb og flere får også studiene dekket av arbeidsgiveren. Aldersspennet i klassen strekker seg fra 20-årene til slutten av 40-årene.

Ferken Baramian (54), kom til Norge fra Syria i 2015, og jobber i dag som kjøletekniker ved Eptec Energi AS. Siden den gang har tatt fagbrev som kjølemontør og mesterbrev i kulde- og varmepumpe. Han søkte først på automasjonsutdanning i Gjøvik før tilbudet i Strømmen åpnet seg, og han ser frem til å bruke utdanningen for å ta større ansvar i prosjekter.

Odin Hellem (21), er faglig leder og automatiker i Coca-Cola på Romerike.

–  Det er en stor fordel å ha høyere yrkesfaglig utdanning, og jeg ser på det som en investering i fremtiden. Med en far som driver sitt eget elektrofirma, har jeg alltid hatt en interesse for både tekniske løsninger og ledelse, forteller han.

Med det nye automasjonsstudiet er studentene klare til å bidra til videreutvikling i både lokale og nasjonale industrisektorer. Samarbeidet mellom Fagskolen i Viken, lokale bedrifter og Akershus fylkeskommune og fagskolen i Viken vært avgjørende for å realisere denne utdanningen. Dette viser også viktigheten av fagskoler i å møte behovet for kvalifisert arbeidskraft i spesialiserte fagområder.