Innhenting av kunnskapsgrunnlag
FiV har mange ulike system for innhenting av kunnskapsgrunnlag. Nedenfor er en opplisting av de ulike systemene vi bruker og hvem som bidrar
EMNENIVÅ
SELVEVALUERINGER - Student
EMNEEVALUERINGER - Student | Faglærer
Sensorevalueringer - Sensor
Praksisevalueringer - Student | Praksisveileder
TILBUDSNIVÅ
Revisjon av studieplaner - Utdanningsleder | Faglærer | Student | Sensor
Regelmessige team-møter for ansatte i fagmiljø - Utdanningsleder | Faglærer | Kvalitetsleder
Fagråd og utvalg - Utdanningsleder | Faglærer | Student | Kvalitetsleder | Arbeidsliv
Plangruppe, referansegrupper og styringsgrupper - Utdanningsleder| Faglærer | Student | Arbeidsliv | LOKUT
Utviklingsdager - Ansatte
Tidligere studenter - Student
INSTITUSJONSNIVÅ
STUDIEBAROMETERET - Student
SAMARBEIDETS RESULTATER - Samarbeidspartnere fra arbeidsliv
EVALUERINGSMØTER SAMARBEIDSAVTALER - Utdanningsleder | Utviklingsleder | Samarbeidspartnere fra arbeidsliv
Si ifra! – AVVIKSSYSTEM - Student | Ansatte
AVVIKSSYSTEM VIKEN FYLKESKOMMUNE - Ansatte
KVALITETSUTVALG - Fagleder | Faglærer | Kvalitetsleder | Studiekoordinator| Student
INTERNE TILSYN OG REVISJONER - PROSESSER - LOKUT | Involverte parter i aktuell prosess | Student
MTM UNDERSØKELSE - Ansatte
MEDARBEIDERSAMTALER - Ansatte
MEDBESTEMMELSESMØTER - Ansattrepresentanter
DIALOGMØTER STUDENTORGAN - Ledelse | Studenter
STYREMØTER - Styret
LEDERMØTER - Sentral og lokal ledelse
Å innhente empiriske data er viktig av flere grunner. Man ønsker å få innsikt i utfordringene som oppstår i organisasjonen, lete etter trender, ha grunnlag for å iverksette ulike tiltak, samt dokumentere kvalitetsarbeidet i fagskolen. Statistikk og periodiske analyser i kvalitetssystemet gir god innsikt i kunnskapsgrunnlaget. Her kan vi raskt avdekke sviktende kvalitetsprosesser og områder som er meldt inn til ansvarlige ved fagskolen.
Periodisk datagrunnlag
Refleksjonsnotat studenter (krav): Gjennomføringen av emnet vurderes med tanke på oppnåelse av læringsutbytte, læringsformer og studentenes egeninnsats.
Emneevalueringer studenter: Det gjennomføres ut fra fastsatte kriterier periodiske evalueringer av hvert enkelt emne. Alle emner skal evalueres minst en gang i løpet av en treårsperiode. I tillegg til en slik sluttevaluering gjennomføres det også underveisevaluering for alle emner. Underveisevalueringens form kan tilpasses emnets egenart.
Emneevaluering faglærere/emneansvarlige: Gjennomføringen av emnet vurderes med tanke på oppnåelse av læringsutbytte, læringsformer og egeninnsats.
Sensorevalueringer (krav): Ekstern sensor skal som en del av sitt sensurarbeid utarbeide en rapport med vurdering av eksamensform, eksamensoppgave vs. definert læringsutbytte og studentenes faglige nivå.
Praksisevalueringer: Det gjennomføres ut fra fastsatte kriterier periodiske evalueringer etter avsluttende praksis. Praksisløpet skal evalueres minst en gang i løpet av en treårsperiode. Undersøkelsen er rettet mot både studenter og praksisveiledere.
Tidligere studenter: Mot slutten av vårsemesteret ber vi tidligere studenter som har studert hos oss om å svare på spørsmål for å avdekke om tillært kompetanse har vært nyttig i arbeidslivet.
Studiebarometeret: Studiebarometeret gjennomføres i regi av NOKUT og er rettet mot studentene. I undersøkelsen stilles det spørsmål om studentenes opplevelse av studiekvaliteten.
Samarbeidets resultater (krav): Det gjennomføres ut fra fastsatte kriterier periodiske kundetilfredshetsundersøkelser til våre samarbeidspartnere som er formalisert i samarbeids- og intensjonsavtaler.
Evaluering partnerskapsavtale: Partnerskapsavtalene med FiV og samarbeidsaktører skal evalueres systematisk og periodisk for å opprettholde dialog, forventningsavklaringer og samarbeidet.