Studiestart

Velkommen som ny student hos Fagskolen i Viken til høsten.
Her finner du mer informasjon om studiestart ved ditt nye studiested.
Studiestart

Har du fått studieplass?

På denne siden finner du relevant informasjon vedrørende studiestart.
Studenten skal- og er selv ansvarlig for å sette seg inn i krav og vilkår i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Viken. Det henvises også til praktisk informasjon ved respektive studiesteder.

Ta med PC første skoledag

Nå er det få dager igjen til skolestart, håper du gleder deg like mye som oss! Det er smart å ta med PC første skoledag, det vil bli gitt mye informasjon rundt it-ressurser og tilganger de første dagene.

Vær forberdt, har du ikke anskaffet PC fra før, les om PC-kravene her.

Litteraturlister

Ønsker du å skaffe deg studiemateriell til skolestart. Vi anbefaler at du venter med kjøp av pensumbøker til første skoledag i skoleåret. Dette på grunn av eventuelle korreksjoner/endringer av bøker som skal brukes i undervisningen.

Litteraturlister for skoleåret 2021/22 finner du på de respektive studiealternativene under fanen studierEr du student i Kongsberg kan du finne litteraturlister her ››.

Lån og stipend

Som student ved Fagskolen i Viken har du rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning. Finn ut mer om lån og stipend ››

Lånekassen krever at skolen registrerer studenten som "møtt" ved første studiedag. Har du problemer med å møte opp første skoledag, ta kontakt med ditt lokale studiested. For nettstudenter vil oppmøte være innlogging første studiedag.

Politiattest

Dersom du har fått tilbud om studieplass på en utdanning der det er krav om politiattest, skal politiattesten leveres til skolen senest innen fire uker etter oppstart. Les hvordan du søker politiattest ››