Drøbak bussanlegg

Utslippsfri bussdrift

I dette hovedprosjektet i Elkraft har prosjektgruppen hatt rollen som rådgivende ingeniør elektro (RIE). Gruppen har hatt ansvaret for prosjektering av elektriske installasjoner, belysning, automasjon og energiøkonomisering for det nye bussanlegget i Drøbak.


Med mål om å dekke kapasitetsbehovet for bussdrift i Follo har utbyggingsavdelingen i Sporveien AS klargjort for oppstart av bygging i Drøbak. Det nye anlegget i skal bygges med helelektrisk drift for elektriske busser, og er planlagt til å være i drift fra sommeren 2025. I tillegg til en administrasjon med en kontordel, vil det også bygges verksted, vaskehall og kantine.
 

Prosjekteringen er basert på en funksjonsbeskrivelse levert av Sporveien AS, samt et detaljert arkitektgrunnlag. Ved hjelp av verktøy som Revit, Relux og FebDok er det utarbeidet en omfattende bygningsinformasjonsmodell (BIM) med tilhørende arbeidstegninger, lysberegninger og beregninger for det elektriske anlegget. I tillegg er det utarbeidet et forslag til lokal energiproduksjon på bygget.
 

Målet har vært å utvikle et energieffektivt og funksjonelt anlegg som oppfyller både tekniske krav og byggherres forventninger. Det er lagt vekt på praktisk gjennomførbarhet, og plassering av utstyr, maskiner og materiell er vurdert i tråd med byggets utforming, funksjonelle behov og kravspesifikasjonen. Prosjektet har krevd tverrfaglig forståelse, teknisk innsikt og effektiv koordinering innad i prosjektgruppen