Mange søkere til Batterifagskolen

116 personer har søkt opptak til de 60 plassene som tilbys. Det har vært stor interesse og mange henvendelser gjennom hele søkeperioden til og med fristen 1. desember. Batterifagskolen er et samarbeidsprosjekt mellom Fagskolen i Vestland, Fagskolen i Rogaland, Fagskolen i Nordland, Fagskolen i Innlandet og Fagskolen i Viken. Fagskolen i Viken leder prosjektet og er ansvarlige for opptaket.

Bilde fra Vianodes industrielle pilot for produksjon av batterimaterialer i Kristiansand. Foto: Vianode

-I et arbeidsmarked som for tiden har høyt press og lav arbeidsledighet var det knyttet ekstra spenning til søkertallene. Batterifagskolen er et nytt og fremtidsrettet tilbud for å bygge kompetanse for ny grønn industri i Norge. Det er svært gledelig at mange vil være med på den utviklingen, sier rektor Eirik Hågensen ved Fagskolen i Viken.

Søkerne er godt spredt fra hele landet, både i alder og bosted. Første fysiske samling for studentene med offisiell åpning av studiet planlegges i Mo i Rana i uke 3.

-Gjennom hele prosjektet jobber vi med å bygge landslaget, for å tilby batterikompetanse tett på der folk bor og hvor industrien etablerer seg. Med søkere spredt utover hele landet har vi truffet godt med dette, sier Hågensen.