Fagskolen Viken på RAC Week i Rotterdam

I et spennende samarbeid mellom Fagskolen Viken og Hogeschool Rotterdam deltok ni norske studenter – fem fra studiested Fredrikstad og fire fra studiested Kongsberg – i årets utgave av RAC Week, tidligere i år. Det er et Erasmus+-støttet initiativ som samler over 3000 førsteårsstudenter til en uke med tverrfaglig problemløsning, innen en rekke fagområder.
Bilde

RAC Week, som har blitt en årlig tradisjon ved Hogeschool Rotterdam, jobber studentene med virkelige problemstillinger hentet fra ulike bedrifter. I slutten av uka blir dette presentert, – med premie til det beste teamet i hver problemstilling.

Faglærer ved Fagskolen Viken Jan Urban, holdt workshopen: Impact of European Energy Transition – Challenges and Solutions to ganger. Workshopene var vellykket og så populær at det måtte hentes ekstra stoler for å få plass til alle deltakerne.

 

Bilde
Jan Urban holder workshop

 

Faglig og sosialt påfyll

De norske studentene, hovedsakelig fra studieretningen elkraft, måtte søke seg til programmet med et motivasjonsbrev der de beskrev både hvorfor de ønsket å delta og hva de forventet å lære. Og tilbakemeldinger fra studentene tyder på at forventingene innfridde. 

– Det har tilført meg mye faglig, blant annet hvordan kulturen er forskjellig på arbeidsplassene. Jeg har fått mulighet til å kommunisere med internasjonale bedrifter og fått forskjellige kontakter. Jeg har kanskje lært mer på denne turen, enn på hele resten av skoleåret. En slik tur kan bli et minne for livet, forteller student Simen Hvål.

Bilde
Studentene har fri

 

Studentene fikk også mulighet til å velge workshops etter egne interesser og behov. Flere deltok på Q&A med det nederlandske entreprenørselskapet Heijmans – som sto bak en av problemstillingene. Samt en workshop om interkulturell forståelse og viktigheten av å forstå ulike arbeidskulturer.

– Dette oppholdet opplever jeg at er av stor betydning for å få erfaring med ikke bare å studere i utlandet, men også å jobbe i et nytt og fremmed land. Man får se hvordan andre andre studenter takler oppgaver, arbeidsmengden deres, og man får en følelse av hvordan andre tenker, sier student Ulfar Kari Gudmunnsson.

 

Et høydepunkt i studiehverdagen

Et annet høydepunkt var deltakelsen på et arrangement i World Trade Center, der studentene kunne møte selskaper og delta i speed-intervjuer med headhuntere. Mange av Fagskolen Vikens studenter benyttet anledningen til å dele kontaktinformasjon med diverse selskaper.

Bilde
Speed intervju

– Oppholdet har gitt meg muligheten til å bruke mye av det jeg har lært, ikke bare på skolen, men også i arbeidslivet, og få et team til å levere et godt produkt. Erfaringen jeg har fått kan ikke tallfestes i form av studiepoeng, men den er utrolig verdifull likevel. Denne turen har definitivt vært et høydepunkt i min akademiske karriere i Fagskolen Viken, forteller Ulfar. 

Uka inneholdt også flere studiebesøk, blant annet til Floating Farm, og til Koninklijke van Twist, et selskap som spesialiserer seg på å konvertere dieselmotorer til gass- eller hydrogendrift og integrerer dette i nødstrømsaggregater. 

Bilde
Floating farm

 

Prosjektet er støttet av Erasmus+

Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Det er verdens største utdanningsprogram, med et budsjett på 28,8 milliarder euro for perioden 2021–2027. Erasmus+ støtter mobilitet og samarbeidsprosjekter i hele utdanningsløpet: barnehage, grunnskole, videregående opplæring, høyere yrkesfaglig utdanning, høyere utdanning og voksenopplæring.  

Fagskolen Viken er akkreditert for Erasmus+ mobilitetsprosjekter og jobber iherdig for å få internasjonal mobilitet inn i skolens utdanningsprogrammer. Fagskolen Viken satser på internasjonalisering og søker årlig nye midler for å kunne tilby både studenter og ansatte en gylden mulighet til å heve sin kompetanse, tilegne seg nye kunnskaper, kulturell forståelse, toleranse, fleksibilitet og selvstendighet – og på denne måten samtidig heve kvaliteten på både studiene og skolen.

Les mer om våre internasjonale prosjekter her.