Fagskolen i Viken blir enda viktigere for arbeidslivet

Regjeringen går inn for at fagskoler skal kunne opprette studietilbud raskere og mindre byråkratisk enn i dag. Forslaget innebærer at fagskolene får fullmakt til å opprette og endre studietilbudene selv.

- Dette er noe vi har ønsket oss i en lang stund! Den store etterspørselen etter yrkesfagutdannede arbeidstakere viser at det er et stort behov for kompetansen fagskolene tilbyr. Det er godt at fagskolesektoren endelig får tillit av regjeringen til selv å kunne utvikle og akkreditere den kompetansen som arbeidslivet etterspør, sier rektor i Fagskolen i Viken Eirik Hågensen.

Fagskolene har de siste årene hatt en kraftig vekst og hos Fagskolen i Viken økte antall fagskolestudenter med 20 prosent det siste året. – Den store veksten av fagskolestudenter viser at det er et stort behov for våre studietilbud.

- Når det blir smidigere for oss å opprette nye utdannelser vil det være et stort pluss for arbeidslivet, sier Hågensen.

Et langsiktig grep

I pressemeldingen sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe at fagskolene er helt sentrale for å utvikle utdanningstilbud som svarer på de utfordringene samfunnet står overfor og at det er viktig at fagskolene raskt må kunne opprette tilbud som arbeidslivet trenger, men mange opplever at det tar for lang tid å få godkjent nye studietilbud. Dette taper både studenter og arbeidslivet på.

Departementet vil utrede et forslag som sendes på høring før sommeren 2023. Fagskoler vil kunne få institusjonsakkreditering fra 2025.

smilende rektor i Fagskolen i Viken Eirik Hågensen
Rektor Eirik Hågensen er storfornøyd med det nye forslaget til regjeringen.