Litteraturliste for Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Litteraturlisten gjelder for perioden 2025 - 2027.
Skolen forbeholder seg retten til endringer på litteraturlisten. Vi anbefaler at du venter med å kjøpe bøker før studiestart, siden det kan bli endringer på litteraturlistene. Vi anbefaler videre å høre med faglærer før innkjøp av bøker.
Studentene forutsetter å gjøre seg kjent med aktuelle styringsdokumenter og lovverk som regulerer arbeidsområdet samt aktuelle stortingsmeldinger, temahefter og utredninger. Dette gjelder i alle emner.
Totalt antall sider for litteraturlisten er 2337 sider.
- Befring, E. (2020). Grunnbok i spesialpedagogikk. (2.utg.). Universitetsforlaget. Kap. 1, 3, 4, 5, 6, 7 og 8. Totalt antall sider: 75. ISBN 9788215044965
- Lefstad, K.T.(2024). Etikk og pedagogikk i møte med barn og unge. En praksisnær tilnærming. Fagbokforlaget. Totalt antall sider 230. ISBN 9788245046274
Gunnestad, A. (2019). Didaktikk for barnehagelærere- en innføring. (2.utg). Universitetsforlaget. Totalt antall sider: 237. ISBN 9788215031330
Kommentar: Boken brukes i flere emner.
Hybertsen, I.D. (red), Kvello, Ø. (red) & Karlsdóttir, R. (red). (2022). Grunnbok i pedagogisk psykologi- utvikling, sosialisering, læring og motivasjon. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 3, 5,6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 22. Totalt antall sider:253. NB: Boken brukes i flere emner. ISBN 9788245033632
Kommentar: Boken brukes i flere emner.
Skau, G.M. (2024). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (6.utg). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 3 og 4. Totalt antall sider: 45. Ligger tilgjengelig i Teams.
Kommentar: digitalt kompendium, studenten trenger ikke å kjøpe boken.
Hybertsen, I.D. (red), Kvello, Ø. (red) & Karlsdóttir, R. (red). (2022). Grunnbok i pedagogisk psykologi- utvikling, sosialisering, læring og motivasjon. Fagbokforlaget. Kap. 4, 8, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30 og 31. Totalt antall sider: 159. ISBN 9788245033632
Kommentar: Boken brukes i flere emner.
Befring, E. (2020). Grunnbok i spesialpedagogikk. (2.utg.). Universitetsforlaget. Kap. 9. Totalt antall sider: 10. ISBN 9788215044965
Kommentar: Boken brukes i flere emner
- Spurkeland, J. & Lysebo, O.M. (2021) Relasjonskompetanse og livsmestring i skolen. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9. Totalt antall sider: 98. ISBN 9788245037654.
Bru, E, Idsøe, E.C & Øverland, K (red). (2016). Psykisk helse i skolen. Universitetsforlaget. Kap. 4 og 5. Totalt antall sider: 22. ISBN 9788215026015
Kommentar: Boken brukes i flere emner.
- Størksen, I. (red). (2018) Livsmestring og livsglede i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. Totalt antall sider: 223. ISBN 9788202586409
Borgerås, G. (2024). Trygghet og trivsel i klasserommet. Totalt antall sider: 171.
Kommentar: Boken blir tilgjengelig høst 2025.
Befring, E. (2020). Grunnbok i spesialpedagogikk. (2.utg). Universitetsforlaget. Kap. 2, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 og 19.Totalt antall sider: 86. NB: Boken brukes i flere emner. ISBN 9788215044965
Kommentar: Boken brukes i flere emner.
- Johannessen, K.N. & Bakken, A-K. (2020). Fra uro til ro. Utfordrende atferd og barns muligheter for læring. Gyldendal. Totalt antall sider: 247. ISBN 9788205534902
Sjøvik, P. (2020). En barnehage for alle-spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen. (3.utg). Universitetsforlaget. Kap. 3. Totalt antall sider: 16.
Kommentar: Digitalt kompendium, studenten trenger ikke å kjøpe boken.
- Bru, E, Idsøe, E.C & Øverland, K (red). (2016). Psykisk helse i skolen. Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 og 15. Totalt antall sider: 282. ISBN 9788215026015
- Djup, H.W. (2021). Barnehagens betydning når barn er pårørende. Fagbokforlaget. Totalt antall sider: 104. ISBN 9788245037159
Hybertsen, I.D. (red), Kvello, Ø. (red) & Karlsdóttir, R. (red). (2022). Grunnbok i pedagogisk psykologi- utvikling, sosialisering, læring og motivasjon. Fagbokforlaget. Kap. 32 og 33. Totalt antall sider: 62. ISBN 9788245033632
Kommentar: Boken brukes i flere emner.
Jørgensen, T.W. & Steinkopf, H. (u.å). Traumebevisst omsorg, teori og praksis. RVTS-sør. Totalt antall sider: 17. Tilgjengelig på: Artikkel 3 - Traumebevisst omsorg
Kommentar: Artikkel på nett.
Fordypningsoppgave - Litteratur avhenger av problemstilling.
- Statped: Forside - Statped
- Lovdata: Forsiden - Lovdata
- Helsedirektoratet: Helsedirektoratet
- Folkehelseinstituttet: Folkehelseinstituttet - FHI
- Bufdir: Bufdir.no | Bufdir
- Regjeringen.no: Forsiden - regjeringen.no
- Utdanningsdirektoratet: Forside | udir.no
- Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring: NAFO – Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
- ADHD: Alt om ADHD, utredning og behandling – ADHD.no
- Active smarter kids: ASK - Active Smarter Kids
- Snakke med barn: snakkemedbarn.no – Øv deg på samtaler med barn og unge
- Rønhovde, L.I. (2020). ... og noen går det trill rundt for! Om den unge hjernen og pedagogisk praksis (2.utg.). Gyldendal. ISBN 9788205529656
- Ogden, T. (2022). Sosial kompetanse og problemadferd blant barn og unge. (2.utg.). Gyldendal. ISBN 9788205550612
- Ruud, A.K. (2021). Hvorfor spurte ingen meg? Kommunikasjon med barn og ungdom i utfordrende livssituasjoner (2.utg.). Gyldendal. ISBN 9788205513891