Litteraturliste for Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging

Gjelder for studenter på studiet Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging.

Litteraturlisten gjelder for perioden 2025 - 2027.

Skolen forbeholder seg retten til endringer på litteraturlisten. Vi anbefaler at du venter med å kjøpe bøker før studiestart, siden det kan bli endringer på litteraturlistene. Vi anbefaler videre å høre med faglærer før innkjøp av bøker. 

 

Studentene forutsetter å gjøre seg kjent med aktuelle styringsdokumenter og lovverk som regulerer arbeidsområdet samt aktuelle stortingsmeldinger, temahefter og utredninger. Dette gjelder i alle emner.

 

Totalt antall sider for litteraturlisten er 2337 sider.

  1. Befring, E. (2020). Grunnbok i spesialpedagogikk. (2.utg.). Universitetsforlaget. Kap. 1, 3, 4, 5, 6, 7 og 8. Totalt antall sider: 75. ISBN 9788215044965
  2. Lefstad, K.T.(2024). Etikk og pedagogikk i møte med barn og unge. En praksisnær tilnærming. Fagbokforlaget. Totalt antall sider 230. ISBN 9788245046274
  3. Gunnestad, A. (2019). Didaktikk for barnehagelærere- en innføring. (2.utg). Universitetsforlaget. Totalt antall sider: 237. ISBN 9788215031330

    Kommentar: Boken brukes i flere emner. 

  4. Hybertsen, I.D. (red), Kvello, Ø. (red) & Karlsdóttir, R. (red). (2022). Grunnbok i pedagogisk psykologi- utvikling, sosialisering, læring og motivasjon. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 3, 5,6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 22. Totalt antall sider:253. NB: Boken brukes i flere emner. ISBN 9788245033632

    Kommentar: Boken brukes i flere emner.

  5. Skau, G.M. (2024). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (6.utg). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 3 og 4. Totalt antall sider: 45. Ligger tilgjengelig i Teams.

    Kommentar: digitalt kompendium, studenten trenger ikke å kjøpe boken.

 

 

  1. Hybertsen, I.D. (red), Kvello, Ø. (red) & Karlsdóttir, R. (red). (2022). Grunnbok i pedagogisk psykologi- utvikling, sosialisering, læring og motivasjon. Fagbokforlaget. Kap. 4, 8, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30 og 31. Totalt antall sider: 159. ISBN 9788245033632

    Kommentar: Boken brukes i flere emner. 

  2. Befring, E. (2020). Grunnbok i spesialpedagogikk. (2.utg.). Universitetsforlaget. Kap. 9. Totalt antall sider: 10. ISBN 9788215044965

    Kommentar: Boken brukes i flere emner

  3. Spurkeland, J. & Lysebo, O.M. (2021) Relasjonskompetanse og livsmestring i skolen. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9. Totalt antall sider: 98. ISBN 9788245037654.
  4. Bru, E, Idsøe, E.C & Øverland, K (red). (2016). Psykisk helse i skolen. Universitetsforlaget. Kap. 4 og 5. Totalt antall sider: 22. ISBN 9788215026015

    Kommentar: Boken brukes i flere emner.

  5. Størksen, I. (red). (2018) Livsmestring og livsglede i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. Totalt antall sider: 223. ISBN 9788202586409
  6. Borgerås, G. (2024). Trygghet og trivsel i klasserommet. Totalt antall sider: 171. 

    Kommentar: Boken blir tilgjengelig høst 2025.

  1. Befring, E. (2020). Grunnbok i spesialpedagogikk. (2.utg). Universitetsforlaget. Kap. 2, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 og 19.Totalt antall sider: 86. NB: Boken brukes i flere emner. ISBN 9788215044965

    Kommentar: Boken brukes i flere emner.

  2. Johannessen, K.N. & Bakken, A-K. (2020). Fra uro til ro. Utfordrende atferd og barns muligheter for læring. Gyldendal. Totalt antall sider: 247. ISBN 9788205534902
  3. Sjøvik, P. (2020). En barnehage for alle-spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen. (3.utg). Universitetsforlaget. Kap. 3. Totalt antall sider: 16.

    Kommentar: Digitalt kompendium, studenten trenger ikke å kjøpe boken. 

  4. Bru, E, Idsøe, E.C & Øverland, K (red). (2016). Psykisk helse i skolen. Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 og 15. Totalt antall sider: 282. ISBN 9788215026015
  5. Djup, H.W. (2021). Barnehagens betydning når barn er pårørende. Fagbokforlaget. Totalt antall sider: 104. ISBN 9788245037159
  6. Hybertsen, I.D. (red), Kvello, Ø. (red) & Karlsdóttir, R. (red). (2022). Grunnbok i pedagogisk psykologi- utvikling, sosialisering, læring og motivasjon. Fagbokforlaget. Kap. 32 og 33. Totalt antall sider: 62. ISBN 9788245033632

    Kommentar: Boken brukes i flere emner. 

  7. Jørgensen, T.W. & Steinkopf, H. (u.å). Traumebevisst omsorg, teori og praksis. RVTS-sør. Totalt antall sider: 17. Tilgjengelig på: Artikkel 3 - Traumebevisst omsorg

    Kommentar: Artikkel på nett.

Fordypningsoppgave - Litteratur avhenger av problemstilling.

  1. Rønhovde, L.I. (2020). ... og noen går det trill rundt for! Om den unge hjernen og pedagogisk praksis (2.utg.). Gyldendal. ISBN 9788205529656
  2. Ogden, T. (2022). Sosial kompetanse og problemadferd blant barn og unge. (2.utg.). Gyldendal. ISBN 9788205550612
  3. Ruud, A.K. (2021). Hvorfor spurte ingen meg? Kommunikasjon med barn og ungdom i utfordrende livssituasjoner (2.utg.). Gyldendal. ISBN 9788205513891